Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fisheye till Canon 350d
- Trådstartare eder
- Start datum
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Jag hoppas du menar ett vidvinkelobjektiv, för fisheye vinjetterar alltid.
Canon's EF-S 10-22mm eller Tokina's AT-X 12-24 kanske?
Det senare har fått mycket ros och har bländare 4 genom hela registret. Kostar betydligt mindre också.
Det senare har fått mycket ros och har bländare 4 genom hela registret. Kostar betydligt mindre också.
Godsmack
Aktiv medlem
Han kanske VILL ha vinjettering?
Vill du ha ett billigt fisheye kan jag ju rekommendera Peleng 8mm/3.5 eller Zenitar 16/2.8
Visserligen är de båda helt manuella..(utan AF och bländaren ställer man med en ring på objektivet)
Men billiga är dom..kostar kring 1200.
Vill du ha AF så ska tydligen Sigmas EX 15/2,8 vara bra.
Vill du ha ett billigt fisheye kan jag ju rekommendera Peleng 8mm/3.5 eller Zenitar 16/2.8
Visserligen är de båda helt manuella..(utan AF och bländaren ställer man med en ring på objektivet)
Men billiga är dom..kostar kring 1200.
gujo
Aktiv medlem
Godsmack skrev:
Med Sigmas 15/2,8 så förlorar man i stort sett hela fisheyeeffekten på Eos 350D eftersom crop-faktorn är 1,6x på kameran.
Yankee
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
Jag hoppas du menar ett vidvinkelobjektiv, för fisheye vinjetterar alltid.
Om du läst på hans profil så ser du att han är skateboardåkare och han har även en bild på en skateboardåkare. Fotografer inom denna genre använder nästan uteslutande fisheye för vidvinkel.
Jag blir bara smått irreterande när folk frågar efter en sak men får ett annat "jättesmart" svar.
Det är vinjetteringen man vill åt.
Och för att svara herrn på frågan om fisheye så står jag själv i valet. Jag har läst tester med sigmat och det verkar vara riktigt bra helt enkelt. Men det känns alltid bättre med original . Sen är jag lite rädd för mekanikproblemen med alla sigmaobjektiv. Men prisskillnaden gör det noog värt att satsa på sigmat.
Har haft canons i en vecka och testat och det är iallafall helt underbart. Du kan se en wakesurf och en surfbild i mitt album med canons fisheye.
Lycka till!
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
TheJaff skrev:
Finns det någon här som har använt en Peleng 8mm på sin 350D?
Inte en 350d men en d60 eftersom det är samma crop faktor så borde resultatet bli likvärdigt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=304041&target=_blank
TheJaff
Aktiv medlem
Tackar, ser fint och skarpt ut. Mycket USM på den där bilden?FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Inte en 350d men en d60 eftersom det är samma crop faktor så borde resultatet bli likvärdigt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=304041&target=_blank
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
TheJaff skrev:
Tackar, ser fint och skarpt ut. Mycket USM på den där bilden?
Troligen är det en aning USM och rejäl nedbländning. Skärpan hos Pelengen är inte fantastisk.
Det viktiga är att se hur fisheye effekten nästan försvinner helt vid 16mm och 1,6x crop.
TheJaff
Aktiv medlem
Javisst klipps det bort en hel del, och man får ju inte en "rund bild", men att säga att effekten "nästan försvinner helt" är väl att ta i. Jag antar att det dörröppning med raka väggar som bilden i tagen ifrån. Dom ser ganska förvränga ut i mina ögonFILM) (Daniel Ahlin skrev:
Troligen är det en aning USM och rejäl nedbländning. Skärpan hos Pelengen är inte fantastisk.
Det viktiga är att se hur fisheye effekten nästan försvinner helt vid 16mm och 1,6x crop.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
TheJaff skrev:
Javisst klipps det bort en hel del, och man får ju inte en "rund bild", men att säga att effekten "nästan försvinner helt" är väl att ta i. Jag antar att det dörröppning med raka väggar som bilden i tagen ifrån. Dom ser ganska förvränga ut i mina ögon
Visst men bilden är ju tagen med 8mm. Den större svarta ramen i mitten är bilden från ett 16mm fisheye.
TheJaff
Aktiv medlem
Öhh... men det var ju en Peleng 8mm jag frågade om och det hela handlar om?FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Visst men bilden är ju tagen med 8mm. Den större svarta ramen i mitten är bilden från ett 16mm fisheye.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
TheJaff skrev:
Öhh... men det var ju en Peleng 8mm jag frågade om och det hela handlar om?
Det blev nog en missuppfattning där.
Det jag skrev tidigare var att syftet med bilden (som är tagen med 3 olika objektiv och sammanfogade i PS) är att visa hur fisheye effekten i princip försvinner vid 16mm.
Frågan om USM och inställningar kan jag inte svara på eftersom jag inte minns och det inte heller var syftet med bilden.
8mm = fina fisken fisk på digital systemkamera med 1,6x crop
Jakob: Det är direktimport från vitryssland som gäller. (ebay)
Ventileit
Aktiv medlem
Hur är denna http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/10_fisheye.php i gämförelse med denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=419088? vilken skulle NI ha satsat på?
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Ventileit skrev:
Hur är denna http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/10_fisheye.php i gämförelse med denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=419088? vilken skulle NI ha satsat på?
Med en digital kamera skulle jag lätt välja Nikon objektivet, då slipper man svarta hörn.
timofej
Aktiv medlem
Menar du att om man klipper den cirkulära bilden som kommer från Sigman med 1,5x blir det lite svarta hörn kvar?FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Med en digital kamera skulle jag lätt välja Nikon objektivet, då slipper man svarta hörn.
Varför slipper man sådana på Nikon? Blir de inte ännu större? Som jag förstår ger objektivet en helt cirkulär bild på d-hus då det är gjort för digitala kameror.