Annons

Fisheye HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dylan

Ny medlem
Hej alla kamrater på fotosidan.
Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag är på jackt efter ett fisheye (dock inte ett cirkulärt) till min D50. Jag var först inne på ett sigma 15mm som skulle ge mig en fin 180 bild vinkel, men det kom sedemera fram att detta gällde bara med 35mm kamera. Med min D50 skulle blidvinklen rdeuceras, hur mycket då?

Det enda objektiv jag kan hitta som ger mig 180g bildvinkel tycks vara Nikons 10,5mm och det är ju lite dyrt.

Så om ni har några förslag på bra fishey gluggar runt 5000kr klassen så vore jag mycket tacksam.
 
Har du kollat på Zenitar 16mm f/2.8 Fisheye? ger inte så super mycket fisheye på ett 1.6x hus runt 120grader men ändå...kostar ju bara 1100:-

1.6x hus ger ju bara runt 120grader från ett 180 graders fisheye.

Fisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens

PS: jag älskar mitt Zenitar Fisheye :)
 
Senast ändrad:
Ska du ha 180 gr bildvinkel så måste du ner på 10,5 mm eller under. Vill du då ha rimligt pris så kan sigma 8mm fisheye vara ett alternativ. Funkar helt ok i det syftet på "APS"-dslr. Tecknar inte ut hela bildformatet dock.

12-24-zoomen som nämndes är inget fisheye.
 
Tänk på att ett cirkulärt fisköga för 35mm i princip blir ett diagonalt på din D50! Diagonalt fisköga är alltså när du får 180 grader från hörn till hörn, och resten klipps av.
Om inte annat så kan man ju annars faktiskt beskära friskt även med en D50. Sex megapixlar räcker rätt långt i det syftet, och ett billigt fisköga ger nog ändå inte så hög skärpa att upplösningen är nödvändig att utnyttja fullt ut.
 
Dylan skrev:
Hej alla kamrater på fotosidan.
Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag är på jackt efter ett fisheye (dock inte ett cirkulärt) till min D50. Jag var först inne på ett sigma 15mm som skulle ge mig en fin 180 bild vinkel, men det kom sedemera fram att detta gällde bara med 35mm kamera. Med min D50 skulle blidvinklen rdeuceras, hur mycket då?

Det enda objektiv jag kan hitta som ger mig 180g bildvinkel tycks vara Nikons 10,5mm och det är ju lite dyrt.

Så om ni har några förslag på bra fishey gluggar runt 5000kr klassen så vore jag mycket tacksam.


HEj,

Nikons 10.5 DX fisheye kostar omkring 6.500 kronor, och det är värt vartenda öre. Begagnat kostar de omkring 5.000 kronor - om du kan få tag på dem, det vill säga.

Det finns inga andra alternativ i dagsläget. Övriga fisheye-objektiv (till full-frame kameror) kommer endast att ge en vanlig vidvinkelbild med kraftig distortion, knappast vad du är ute efter.

10.5-objektivet kan du dessutom när som helst sälja med en ganska liten prisförlust, de är tämligen lättsålda.

Mvh
Thomas
 
Fragola skrev:
en fisheye adapter för 800:- nånting är ju alltid ett alternativ?

Jovisst, om man kan tänka sig att göra ordentliga avkall på bildkvalitet och bara är ute efter en "fun-lens". Nikon 10.5 DX å andra sidan ger fullgod bildkvalitet från kant till kant med bibehållen skärpa.

Thomas
 
Jag har ett Peleng 8 mm som jag köpte ganska billigt begagnat. Hade jag haft möjlighet att köra med Nikons 10,5 mm så hade jag antagligen köpt ett sådant.

Nu är jag iofs glad att jag inte gjorde det eftersom jag inte använder den överdrivet mycket. Lite tröttsamt i längden med fisheye-stuket. Men min poäng är att jag tycker 8 mm funkar väldigt bra med 1,6 crop.

Om du tror du kommer använda fisheye mycket så köp 10,5:an. Annars kanske du ska testa Peleng 8 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.