Annons

Fisheye 8mm eller 15mm

Produkter
(logga in för att koppla)

demented

Ny medlem
Ska köpa nikon d100 eller d70 (om den kommer någon gång) och undrar vilken fisheye som
skulle vara bäst.

Sigma har två klart prisvärda objektiv,
det ena på 8mm (dvs 12mm på 135mm film)
och det andra på 15mm (dvs 22.5mm på 135mm film).

Det känns som det ena är för litet och det andra för stort, vilket tror ni är lämpligast

Är bara en amatör så priset har en stor
betydelse.
 
Sigmas 15/2,8 Fisheye är inte den skarpaste optik jag har testat om jag ska vara ärlig. Jag har ingen erfarenhet av 8:an men nog borde den vara bättre än 15/2,8:an.

Varför inte spara en månad till och sen gå på Nikons egen 10,5/2,8?
 
demented skrev:
Det känns som det ena är för litet och det andra för stort
Nikons 10,5mm-variant är enda alternativet om du vill ha ett normalt fisheyeobjektiv.

Sigmas 8mm är nog inte skarpare än deras 15mm, speciellt inte efter att man beskurit 8mm-bilden till att teckna ut en rektangel.
 
8mm fisheye blir lite konstigt med D100/D70. Beskärningen gör att det varken blir en rund bild eller en fomatfyllande. 15mm fisheye på D100/D70 blir inte fisheye utan en vidvinkel med extrem distortion. Nikon 10,5 DX blir äkta fisheye.
 
Hej,

Jag har Nikons D100 och 10,5 gluggen!
Jag är mkt nöjd!!!

Här kommer en liten bild...

Mvh // Martin
 

Bilagor

  • dsc_1279.jpg
    dsc_1279.jpg
    45.4 KB · Visningar: 197
objernulf skrev:
äkta fisheye
Tveksam definition, tycker min variant "normal fisheye" är betydligt bättre. Likaså att kalla en beskuren fisheye-bild för för "vidvinkel med extrem distorsion". Där vill jag lägga till ett "blir i praktiken" en vidvinkel med extrem distorsion.

Distorsion = förvrängning och om man inte begränsar sig till att titta på förmågan att återge raka linjer raka så ger ett fisheye-objektiv mindre förvrängning än ett raktecknande. Försökte räkna lite på det i min artikel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.