Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fish Eye utan AF.

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag är sugen på att införskaffa mig ett Fish eye till vintern inför skidresan och för framtida bruk men många Fish Eye saknar ju AF vilket jag aldrig fotat utan egentligen. Om jag vill fota skidåkare i luften så känns det som jag kommer att behöva ett AF men samtidigt har jag fått en uppfattning om att skärpedjupet är ganska stort så det kanske inte blir så lidande ändå?

Kommer jag att behöva AF och har någon nått bra Fish Eye att rekomendera som inte är för dyrt (är student). Såg att Cyberphoto igår hade rea på Samyang MF 8/3,5 som verkar helt ok, men saknade pengar igår.

Vill gärna ha tips på bra fish eye och kanske gärna lite tips vad man bör tänka på vid fotografering med ett.

Jag har ett Samyang 8/3.5, det är något mjukt på full öppning men blir riktigt skarpt när man bländar ned det något. Jag upplever inga somhelst problem med manuell fokus, skärpedjupet är enormt så länge man inte försöker fota något som är riktigt, riktigt nära.

(Nu kör jag förvisso canon, inte pentax, men det är samma sak)

Det finns mycket att läsa om Samyangs fisköga här på forumet om du söker. Det kan vara bra att veta att samma objektiv går under flera namn, såsom Bower, Falcon, Vivitar etc.

Jag kan varmt rekommendera Pentax egna 10-17mm zoom. Lite annan prisklass, men riktigt bra och rolig att leka med. 180 graders bildvinkel diagonalt vid 10mm och nästan (nåja) raktecknande vid 17mm. Har ju dessutom AF.

Har för mig att jag såg ett på annonsmarknaden för ett tag sen. Kan vara värt att kolla upp...

Jo pentax egna ligger nog lite utanför min budget som det ser ut just nu då jag även satsar på att köpa ett tele-zoom med innan januari. Men hittar men den beg så är de ju en helt annan femma.

Redan på bländare 2.8 så är allt mellan 0.6 och oändligheten skarpt när man fokuserar på 1.2m. Så jag skulle rekommendera att använda MF hur som hällts när det gäller dessa brännvidder.

Som jag skrev i pentax över axeln om samyang 8mm

Jag älskar den, jag hade dock lite problem att vänja mig vid den extrema bildvinkeln då jag har ett DA 35 Macro ltd som vidaste objektiv. (DA 35, DA*55, DA*50-135, Voigtlander 180).
Bildkvaliten håller topklass, även om det är svårt att mäta skärpa i ett fisheye ute i kanterna, Byggkvaliten är Super för den här prisklassen. Och brisen på AF märks inte då allt är i fokus nästan hur du än gör.

Har bara haft objektivet sedan i torsdags, men du kan se några bilder ifrån helgens utflykter här
http://www.flickr.com/photos/29224192@N04/ alla bilder ner till den som heter Test är ifrån samyanget.

Jag kommer garanterat att köpa mer av samyang, 14mm nästa tror jag, eller så 35/1.4

Som sagt så är bristen på AF inget problem så länge som det du ska fota är mer än 1 meter bort (hyperfocala avståndet på f/3.5)

Och jag finner inte att objektivet är mjukt på full öppning, mera att det saknar kontrast, vilket fixas enkelt i efterbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar