Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware uppdatering EF 500f/4 II

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej!

Det finns en uppdatering utav objektivet, från 1.0.0 till 1.1.1, skrivet redan Aug. 2012.
Det blir tydligen att i så fall skicka in det till Canon för en uppdatering, istället för att göra det hemma som jag gjort med en del andra objektiv som har den möjligheten.

Rent spontant känns det ovärt besväret, men samtidigt är jag intresserad av att höra vad ni tycker?

Det går ut märkt att uppgradera programvaran i objektivet själv.
Ladda hem uppdateringen och spara den på ett minneskort som du sätter i kamerahuset med objektivet på.
Öppna menyn firmware (gul flik) välj objektivet och sedan uppgradera.
Fungerar med de flesta EOS-kamerahus men kanske inte med alla modeller.

Jag förstår och tackar för informationen, men det finns ingen möjlighet att på detta objektiv ladda ner filen som de andra objektiven kan, utan den ”nya” firmware som finns tillgänglig kräver ett fysiskt besök av objektivet.
Canon gör det kostnadsfritt tydligen.

Söker jag på Canons hemsida så finns det 0 i nedladdningsbara filer, men om jag söker vidare så finns det visst en uppgradering att använda om jag lämnar in det.

Finns även en uppgradering från 2014 som dock inte gällde just min optik vid kontroll av serienummer. Ser att optiken i dag skall lämnas in till Canon service-center (kostnadsfritt) för uppgradering. För frågor maila eller ring Canon.

/Stephan

Har du kontrollerat att objektivet ens har 1.0.0?

Jag hittar inte originalet snabbt så här nästan tio år senare, men det är väl sak samma.

Finns även en uppgradering från 2014 som dock inte gällde just min optik vid kontroll av serienummer. Ser att optiken i dag skall lämnas in till Canon service-center (kostnadsfritt) för uppgradering. För frågor maila eller ring Canon.

/Stephan

Uppenbarligen var det så även 2012, åtminstone för det här objektivet och den aktuella uppgraderingen.

Varför vill du inte uppdatera själv? Ändringen handlar ju om att göra autofocusen snabbare och det känns ju som något positivt. Du har ju en R5 och med den borde det väl inte vara några problem att uppdatera. Jag har inte provat själv för jag har redan version 1.1.1.

Jag vill absolut göra det själv, som på mina andra objektiv, men som jag förstår det så går det inte.
Jag väntar på svar från Canon om möjligheten att göra det själv via en bifogad fil.
Eller som de skriver själva på hemsidan, det måste skickas in.

500/4L IS II släpptes väl precis i brytpunkten när Canon lät användarna själva uppdatera firmware i objektiv.

Tidigare objektiv än 40/2.8 STM som man själv kan uppdatera firmware på, finns det?

Kan vara så att vissa EF 500mm F4,0 L IS II USM måste in till verkstaden.
2014 kallades en del tillverkningsnummer in.
Svaret kommer nog snart från Canon service....

(EF 40mm F2,8 STM (pannkakan) var först med fw-uppdatering via kamerahuset den kom 2012 och det gjorde EF 500mm F4,0 L IS II USM också )

"I sent my 400 2.8 II in for firmware update just a few months ago. I was very surprised, it made a noticeable difference. Since the update I get more images in each burst that are keepers, less variance from image to image. Updating firmware on this lens definitely helps focus accuracy. Wish I had known about the update a couple years ago."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar