Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware uppdatering av A2-kameran till Ver.1.12

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Det har kommit en ny uppdatering av A2-programmet inne i kameran som man kan hämta ner på:

http://www.minoltaeurope.com/pe/digital/firmware/firmware_en.html

Det är lite krångligt och användarovänligt att göra men följ nedanstående så kommer du rätt.

Fyll i A2 och english så kommer du till en sida där man skall välja "comments", Tryck på det. Då kommer du fram till

DiMAGE A2 v112 Firmware Update da2v112.exe

Tryck på det så kommer updaten att laddas hem.Den lägger du på skrivbordet eller i en mapp döpt till Downloads.

Nu skall du läsa instruktionen i .PDF filen som du också kan ladda ner som beskriver hur man gör uppdateringen. Gör EXAKT det som står.

När du har utfört allt detta så fattas det ytterligare en instruktion som jag fick lov att hämta från Minolta support och som skulle stått i instruktionen nämligen: Formatera minneskortet i kameran. Först sedan du gjort det fungerar den nya versionen helt OK
Lycka till och var noga i varje moment.

När du gjort detta hittar du på samma nedladdningssida "Manuals" tryck på det.

Nu får du upp manualer på olika språk bl.a. svenska. Ladda ner den svenska A2-bruksanvisningen och lägg en genväg på skrivbordet så att du snabbt kan få upp den.

Senast ändrad:
Jättebra tips!

Men jag kan inte få upp "comments"
Min Java funkar inte som den ska sen den jättestora uppdateringen av Windows. *snyft* Jag tar gärna emot tips på hur jag kan få det att funka. I uppdateringen har det hänt något så att alla pop-up-fönster inte kommer och dessvärre att inte alla java funkar heller. Har försökt ändra det i internetinställningar men inte lyckats än.
Tacksam för hjälp, vill ju kunna uppdatera min A2!

Nån som kanske kan berätta vad den nya firmware innehåller för förbättringar? Tänkte utifall om det är värt att besvära sig med en uppdatering?

Om din dator fungerar OK skall du få upp en tabell där en av kolumnerna heter Downloads.
I den kolumnen står det "comments" med blå text och understruket. Klicka på den så får du upp en sida som heter

DiMAGE A2 v112 Firmware Update

och den innehåller instruktionen hur du skall göra. Skriv gärna ut den för du skall vara mycket noga att göra EXAKT som det står där.

Lycka till

PS du kanske har Popup stopp i din XP då får du stänga av stoppet först.DS

Jag vet hur jag ska klicka osv...
men det går inte trots att jag avaktiverat pop-up-stoppet! Har ändrat allt jag kan hitta i internet och säkerhetsinställningar, men ändå går det inte att klicka på "comments"!
Någon som vet hur jag ska göra?

Katia,

N har jag försökt göra det lätt för dig och har extraherat länkarna nedan:

Instruktionsmanualen här:

http://download2.minoltaeurope.com/...l?openagent&E415435BEBB59AB949256EA7001FC804/$File/DiMAGE%20A2%20Ver.1.12%20Firmware%20Update.pdf

Uppdateringsfilen här:

http://download2.minoltaeurope.com/...l?openagent&E415435BEBB59AB949256EA7001FC804/$File/da2v112.exe

Svenska Manualen här:

http://download2.minoltaeurope.com/...=&productlanguage=-- All --&textall=-- All --

Nu bör du kunna lyckas

Katia,
jag ser att hela länktexten inte blivit understruken. Fel i Forumprogrammet. Du måste kopiera in hela länkadressen i adressrutan annars kommer du ingen vart.

Hej Katia,

Du kanske bör gå in på Java siten och hämta hem ett nytt fräscht set av Java plugins:

http://www.java.com/sv/download/help/index_installing.jsp

Sedan kanske du kan prova igen

Men den svenska manualen i den sista länken måste du väl ändå ha kunnat ladda hem. Det lyckades jag göra nu genom att dubbelklicka på den här i forumet. Det är väldigt bra att ha den liggande på datorn. Det är enkelt att hoppa mellan alla de 180 sidorna i bruksanvisningen när man skall lära sig en ny funktion i kameran.

Här två viktiga tips. Bläddra framåt och bakåt i Adobes Reader gör du t.ex. med vänster och högerpil. Om du har hoppat många sidor och vill tillbaks till föregående sidan tycker du ner ALT-tangenten och vänster eller högerpilen pilen och du hoppar lätt tillbaks t.o.m. i många steg.

Lycka till, berätta om du lyckats
Christer

Vill inte verka spydig eller så, men jag är också bra nyfiken Christer vad det är för uppdateringar som du "gjort reklam" för...

hej

Ja, gustav och catherine, det är bara att hoppas att det är någon som har svaret på varför man ska göra uppdateringarna.
Enligt tidigare inlägg verkar det vara rätt krångligt så det gäller att det är väl motiverat att ge det ett försök!

Fredrik

Fredrik Gustav och Katrin här kommer texten som ni kunde studerat i meddelande ovan men som jag nu tagit fram för er:

DiMAGE A2 Firmware Update V112 Important Note: Please read carefully the DiMAGE A2 firmware update PDF for detailed instructions on how to update the cameras firmware! Improvements:

1. Improved the symptom that visibility of LCD decreases depending on the subject brightness while using the Flex Digital Magnifier function.

2. Improved the symptom that LCD turns off or the camera cannot focus on the high brightness subject with the Flex Focus Point at the focal length of 100mm.

3. Improved the flash metering accuracy.

4. Changed the viewfinder operation from the viewfinder turns off immediately after leaving the eye to it remains 10 sec. when the display mode switch is at EVF. ※

This firmware supports Telephoto Converter ACT-100, Wide-angle Converter ACW-100, and DiMAGE Capture DCA-200, and updating to this firmware is recommended for the users of these accessories.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar