Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware update, 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag försökte flera gånger att skjuta in senaste firmwaren för 7d (1.2.5) men får ett felmeddelande i kameran att det inte går. Kameran har nu frimware 1.1.0. Batteriet är fulladdat och firmware-filen ligger i roten på minneskortet. Någon hjälte som kan förklara detta?

Vad säger felmeddelandet?

Har du packat upp firmwaren innan du la den på minneskortet?

Det är ett zippat paket du laddar ned, detta måste packas upp för att få fram den fil som skall ligga på minneskortet.

Jag provade att uppdatera från 1.1.0 till 1.2.5 med en lånad 7D och det var inga problem.

Kanske kan du prova att ladda ner filen från något annat ställe?

Men ska du inte köra UDMA7-kort så är det kanske inte någon brådska med att uppgradera?

Jo visst har jag packat upp exe-filen.
Provade ett annat minneskort nu men ingen skillnad.
Har också ett färskt nyladdat Canon orginalbatteri.
Felmeddelande lyder: Update file error.
"Please check the memory card and relod the battery and try agan"

Jo visst har jag packat upp exe-filen.
Provade ett annat minneskort nu men ingen skillnad.
Har också ett färskt nyladdat Canon orginalbatteri.
Felmeddelande lyder: Update file error.
"Please check the memory card and relod the battery and try agan"

Ligger uppdateringen i roten på ett i övrigt tomt minneskort? Jag har för mig att det krävs för att uppdateringen ska funka.

Jajemen. Formaterat minneskortet i kameran först. Fört över fir-filen till kortet och satt kortet i kameran igen men samma meddelande kommer upp. Jag har en gång tidigare gjort detta utan problem så jag fattar inte alls vad det är denna gången ????

Blir nog att ringa Canons support idag.

Jajemen. Formaterat minneskortet i kameran först. Fört över fir-filen till kortet och satt kortet i kameran igen men samma meddelande kommer upp. Jag har en gång tidigare gjort detta utan problem så jag fattar inte alls vad det är denna gången ????

Blir nog att ringa Canons support idag.

Det är kanske fel på den nedladdade filen, någon störning har inträffat under nedladdningen, typ "loppa på stiftet". Prova att ladda ner filen igen och gör ett nytt försök.

Lite långsökt, men kan vara värt att prova.

Jag försökte flera gånger att skjuta in senaste firmwaren för 7d (1.2.5) men får ett felmeddelande i kameran att det inte går. Kameran har nu frimware 1.1.0. Batteriet är fulladdat och firmware-filen ligger i roten på minneskortet. Någon hjälte som kan förklara detta?

Har du testat att göra uppdateringen via EOS Utility?

Problemet nästan löst

Ja, jag gjorde det precis nu och det funkar och det är ju bra men jag förstår fortfarande inte varför det sket sig när jag försökte göra det i kameran, hmmmm...

Jag hade problem med min 5DMKII och fick information från Canon support.

När filen är nerladdad, kopiera den till skrivbordet. Högerklicka på den och välj öppna. Välj att den ska ligga på skrivbordet. Den fil som nu dyker upp.fir, ska kopieras till ett formaterat minneskort till kameran och direkt i rotmappen. När så är gjort sätt minneskortet i ka-meran och tryck på meny. Vrid till Firmware och klicka OK. Följ instruktionerna i kamerans display. Det som ska kopieras till minneskortet ska ha filändelsen .fir

Mvh/Bengt - Åke

jag har redan uppdaterat min kamera ( 7D ) men en sak jag inte förstår är varför jag inte kunde föra över .FIR filen direkt till minneskortet när det satt i kameran, jag försökte senare skapa en mapp, det gick inte heller, verkar som att den blir typ "skrivskyddad" till allt förutom kameran själv..
Så jag fick föra över filen via min minneskortsläsare.. varför gör dom så? kopplar jag kameran till datorn vill jag ju även kunna föra över filer TILL kamera, inte bara från.

jag har redan uppdaterat min kamera ( 7D ) men en sak jag inte förstår är varför jag inte kunde föra över .FIR filen direkt till minneskortet när det satt i kameran, jag försökte senare skapa en mapp, det gick inte heller, verkar som att den blir typ "skrivskyddad" till allt förutom kameran själv..
Så jag fick föra över filen via min minneskortsläsare.. varför gör dom så? kopplar jag kameran till datorn vill jag ju även kunna föra över filer TILL kamera, inte bara från.

Det brukar bli så om man inte har installerat drivrutinerna till kameran i datorn. Det är en skyddsåtgärd i operativsystemet, så att datorn inte skriver sönder något som den inte förstår.

Det går dock att föra över en firmwarefil via EOS Utility, något som du tydligen också fick att fungera, om jag fattade det rätt.

Det spelar ingen roll om det finns en massa bilder också på minneskortet, det går bra att uppdatera ändå. Bara filen är OK.

ANNONS