Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fireworks

Produkter
(logga in för att koppla)

leifons

Avslutat medlemskap
Tjena! Planerar redan nu att fota häftiga fyrverkerier och av någon outgrundlig anledning tycks 31 december vara ett bra val. Har inte lyckats så bra tidigare så jag undrar hur jag skall göra? Bländare? Slutartid? Filter?.... Jag använder en Canon 40D och har tänkt använda mitt standardobjektiv efs 17-55 f2.8 Vilka råd ger ni?????

Utan att ha egen erfarenhet av saken skulle jag säga att det säkert lönar sig att lägga kameran på stativ, köra manuell fokus inställt på oändligt, och köra i bulb-läget eller använda några sekunders slutartid. Eftersom himlen i övrigt är mörk och ljuset från fyrverkerierna flyttar på sig hela tiden är det säkert inte så stor skillnad vilken slutartid du använder.

Lönar sig kanske också att blända ner något steg också och köra med lågt iso så ljuset inte fräter ut något område. Men det finns väl knappast nåt annat sätt att ta reda på vad som behövs än att prova, eller hoppas att någon annan här har noggrannare information om inställningarna... :)

Filter tror jag man klarar sig bra utan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar