Annons

Firewire 1394a

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Slog till idag på en firewire kortläsare från Sandisk (Extreme-modellen på SIBA för 399kr) och var glad som en speleman. När jag kom hem så såg jag att jag saknade kabel för min 1394 firewireanslutning i laptopen. Jag har den lilla varianten (4-pin?) och det fanns bara kablar för 1394b samt den större 6-pin i kortläsarlådan.

Jag har nu kollat på Clas Ohlson, Kjell&Co, Netonnet, Elgiganten, OnOff, Teknikmagasinet och gjort lite snabba sökningar på nätet... det verkar nästan vara omöjligt att hitta en firewirekabel (9-pin) 1394b (gränssnittet i läsaren) i ena ändan och en 1394 (4-pin) som sitter i datorn.

Hur kan det komma sig att en sådan här kabel är så svår att hitta?

Börjar undra om det verkligen är en bra idé att köra med denna kortläsare. Man kan tydligen beställa en 1,8m kabel via Kjell&Co för 139kr eller kanske rent av köra med en adapter http://www.kjell.com/?item=68281 och en av de medföljande kablarna.

Men det känns ändå lite lurigt då det är firewire 400 i så fall och det är väl knappt en förbättring mot usb2.0?

Även om du hittar en kabel så räcker det inte. Det den lilla kontakten med fyra stift saknar är 12V och jord. Utan alla sex stiften kommer kortläsaren att vara utan kraft och kommer inte att fungera. Du behöver någon form av adapter som lägger kraft för att ge dig en riktig Firerwire 400 (1394a) med 6 stift. Det är möjligt att tillverka en sådan adapter, men jag har aldrig sett någon.

Även om du hittar en kabel så räcker det inte. Det den lilla kontakten med fyra stift saknar är 12V och jord. Utan alla sex stiften kommer kortläsaren att vara utan kraft och kommer inte att fungera. Du behöver någon form av adapter som lägger kraft för att ge dig en riktig Firerwire 400 (1394a) med 6 stift. Det är möjligt att tillverka en sådan adapter, men jag har aldrig sett någon.
Hur kommer det sig att det oftast sitter dessa 4-pin firewire kontrollerkort i bärbara datorer? Är tanken att de skall kopplas upp mot något som redan har extern strömkälla?

Hur kommer det sig att det oftast sitter dessa 4-pin firewire kontrollerkort i bärbara datorer? Är tanken att de skall kopplas upp mot något som redan har extern strömkälla?
Alla mina bärbara har Firewire med 9 stift (FW 800) och/eller 6 stift (FW 400).

Är inte tanken med fuskvarianten (4 stift) att de ska användas för att hämta video från en videokamera (ett område där Firewire har dominerat) och inte användas för att konkurrera ut den sämre USB-standarden?

När jag kom hem så såg jag att jag saknade kabel för min 1394 firewireanslutning i laptopen.

Ska kan anväda Firewireläsare bör det vara en med standarden/version 1394b, och då definitivt ha stöd för det på datorn.

Detta då 1394a stödjer hastigheter upp till 400 Mbps, 1394 upp till 400 Mbps.
USB 2 stödjer hastigheter upp till 480 400 Mbps.

I just ditt fall så blir det både billigare och snabbare med en USB2-läsare.
Det som dock är viktigt att komma ihåg att hur snabba läsarna är varierar en del.

Själv har jag en USB2-läsare från Claes Ohlson som är riktigt snabb:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=38-1058

En sak till som påverkar hastigheten är vilket minneskort man har.
Med "slöa" kort så är USB2-läsare definitivt det bättre alternativet då dessa läsare generellt sätt är klart billigare.

/D.

Alla mina bärbara har Firewire med 9 stift (FW 800) och/eller 6 stift (FW 400).

Är inte tanken med fuskvarianten (4 stift) att de ska användas för att hämta video från en videokamera (ett område där Firewire har dominerat) och inte användas för att konkurrera ut den sämre USB-standarden?
ja, troligen är det som du säger. Jag har dock tre bärbara datorer här hemma och samtliga har 1394 (4-pin) gränssnittet. Visserligen är samtliga Dell-datorer men min uppfattning var att 4-pin var klart vanligare bland de jag har sett.

Min senaste laptop är köpt för 4-5 månader sedan och jag är förvånad (så här i efterhand) att det bara finns firewire med 4 stift.

Den har ju annars eSata och annat som känns klart modernare.

Firewire e alltid snabbare än USB2 även om det teoretiskt sett verkar tvärt om

Jag har just Googlat lite på ämnet, och det verkar helt klart vara som du säger.
Tack för påpekandet :)

Men när det gäller kortläsare så är verkligheten definitivt mer komplicerad än så. Med de flesta minneskort så finns ingen vinst med FW400 jämfört med USB2 om du skaffar rätt läsare.
Detta då korten inte kan läsas med särskilt höga hastigheter.
Den läsare jag länkade till är snabbare än alla kort som jag har personligen, och billigare än de FW-läsare jag lyckats hitta.

Så i trådskaparens fall misstänker jag starkt att USB-läsare är ett betydligt bättre val.

/D.

En av anledningarna till att jag köpte en firewire-kortläsare var att jag har väldigt ont om usb-kortplatser. Har faktiskt bara en usb-kontakt på min nya laptop och kör t.ex. musen via bluetooth (fungerar för övrigt superbra).

En annan anledning var att jag vill snabba upp mitt arbetsflöde.

Som det verkar nu så får jag väl fortsätta med min kortläsare (en USB-variant med ScandinavianPhoto inköpt på fotomässan för två år sedan)

I den Macbook jag hade tidigare satt det en "riktig" 1394a-port (något som inte finns i nya Macbook om man inte väljer Pro-modellen). Det gick klart snabbare att tömma minneskortet med en Sandisk Extreme FW-läsare än med en Sandisk Extreme USB2-läsare på den datorn.

Nu har jag inte längre någon Mac, men idag på mässan köpte jag två stycken FW800-läsare från Lexar, som jag tänker använda på min stationära PC (kan alltid vara bra att kunna tömma två minneskort samtidigt).

Det här med kortläsare är lite rörigt ;)

I den Macbook jag hade tidigare satt det en "riktig" 1394a-port (något som inte finns i nya Macbook om man inte väljer Pro-modellen). Det gick klart snabbare att tömma minneskortet med en Sandisk Extreme FW-läsare än med en Sandisk Extreme USB2-läsare på den datorn.

Intressant!

Frågan är dock vilken hastighet den aktuella USB-läsren stödjer.
Av egen erfarenhet så skiljer det sig en hel del mellan olika USB2-läsare.

Den jag har nu är snabbare än mina kort.
Men då har jag inga "värstingkort" som stödjer UDMA och riktigt höga hastigheter.

Att det skiljer sig på olika USB-läsare beror på elektroniken på kortläsaren som sköter kommunikationen mellan "USB-porten" och minneskortet.

Därför så ger olika USB2-läsare olika hastighet.

Alltså beror hastigheten på tre olika faktorer.

1. Gränssnitt, dvs USB 1.1 vs USB2 vs FW 400 vs FW 800.
(USB 1.1 används knappas längre, men ett av mina hus har det som alternativ till FW, inte snabbt kan jag säga).
2. Kortläsarens elektronik.
3. Hastigheten på minneskortet.

Rörigt är ordet!

/D.

Finns det tester där man testat snabbhet i usb 2.0 läsare?

Jag kör Sandisk Extreme CF-kort och vill ha så snabb kort-tömning som det bara går att få. Tyvärr hade jag bara en 4-pin FW-anslutning på datorn så jag får klara mig på usb

Är det lönt att uppgradera min läsare jag har idag?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1555745

Ja, det är lönt. Jag får minst 25 MB/s när jag läser från min Lexar Pro USB2-läsare och Sandisk Extreme IV-kort med UDMA, ca 18-20MB/s med Extreme III SD-kort. Det finns flera läsare på marknaden med liknande chip så du kan absolut hitta en snabb och förmodligen rätt billig USB2-läsare idag.

Kolla här:
http://www.hjreggel.net/cardspeed/speed-cmp-udma.html
http://www.hjreggel.net/cardspeed/speed-cmp-multi.html
http://www.robgalbraith.com/bins/reader_report_multi_page.asp?cid=6007-9392

Slog till idag på en firewire kortläsare från Sandisk (Extreme-modellen på SIBA för 399kr) och var glad som en speleman. När jag kom hem så såg jag att jag saknade kabel för min 1394 firewireanslutning i laptopen. Jag har den lilla varianten (4-pin?) och det fanns bara kablar för 1394b samt den större 6-pin i kortläsarlådan.
Du kan inte köra en firewire-kortläsare på den lilla 4-pinnars kontakten. Kortläsaren behöver ström och det finns bara i 6-pinnars kontakter, som dessvärre inte är så vanliga på bärbara PC.
Ett firewire-kort till den bärbara är ett alternativ.
Själv kör jag ett CF till ExpressCard till den bärbara och firewireläsaren till den stationära.
/Anders

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto