Annons

Firefox 3 och färghantering

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
När nu Firefox 3 är släppt som release candidate sedan någon vecka, så laddade jag ner den och testade färghanteringen. Versionen verkar stabil och färghanteringen fungerar bra så vitt jag kan se.

http://en-us.www.mozilla.com/en-US/firefox/3.0/releasenotes/

Färghanteringen är avstängs som default, så man får sätta på den manuellt. Det finns en nyligen framtagen add-on, men det är lika lätt manuellt.

Skriv about:config i länkfönstret och tryck enter. På filterraden, skriv gfx.color, så dyker det upp två nycklar. Dubbelklicka på den nedre, gfx.color_management.enabled, kolla så att Value ändras från False till True. Raden blir dessutom i fetstil.

Med den andra nyckeln, gfx.color_management.display_profile, kan man lägga in sökvägen till en skärmprofil, men så vitt jag förstår så används systemprofilen om skärmen är kalibrerad och man behöver inte lägga in denna sökväg. Läs mer här:

http://kb.mozillazine.org/Gfx.color_management.enabled
http://kb.mozillazine.org/Gfx.color_management.display_profile

Eftersom jag aldrig bemödat mig med att installera Safari, får gärna någon som kör båda berätta om färghanteringen i dessa webläsare nu är likvärdig.
 
När jag installerade safari när den kom till PC för runt ett halvår/år sedan så verkade dent inte ha färghantering i windowsversionen.
 
Färghanteringen tycker jag är bättre i Firefox än i Safari eftersom Firefox verkar anta att bilder utan färgprofil ska visas som sRGB medan Safari verkar visa sådana bilder utan förändring alls.

Många konverterar ju sina bilder till sRGB i Photoshop men slänger bort profilinformationen när de sparar bilden för webb. Därför är det rätt vettigt att som i Firefox tilldela profillösa bilder sRGB.
 
Men tänk vad skönt det vore om alla webbläsare läste in färgprofilerna på det sät som safari gör:)
 
Får väl hoppas att färgprofilhanteringen blir påslagen som standard i Firefox, även om det inte spelar någon roll för de allra flesta eftersom deras skärmar inte är profilerade.
 
alfin skrev:
Hittade den här länken för att testa färghanteringen i webläsaren:

http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/web-browser-color-management.html

Schysst. Det tre nedersta bilderna var ganska bra å kika på tyckte jag.


Image in ProPhoto with ICC profile

-Grå dassig i Firefox

-Den bästa av alla 6 st (3x2) bilder totalt och då i Safari när man använder Firefox och Safari sida vid sida


Image in ProPhoto without profile

-I vilken webbläsare blir den här bra?
-Dock så grå trist som alla som använder Firefox ser bilder med ICC profil inbäddad.


Image converted to sRGB without profile

-Ser lika dan ut i Safari och Firefox, dock snäppet sämre än bild 1 Safari (Prophoto, med ICC profil).


Detta med ICC profiler över internet kan jag tänka mig många upplevt som krångligt genom åren, inklusive mig själv, och man behöver inte en karate kalibrerad skärm om man använder Safari för att ICC profil bilden ska se långt mkt bättre ut i Safari, så ser min erfarenhet ut iallafall.

Bra sida Lars.
 
Men menar du nu Firefox 3?

De tre första blir exakt likadana hos mig och de tre blir också exakt som sRGB bilden utan inbäddad profil.

ProPhoto bilden med inbäddad profil blir med min Firefox 3 lika som sRGB bilden utan profil och absolut inte grådassig.

Däremot blir ProPhoto bilden utan inbäddad profil fel eftersom Firefox 3 tolkar den som sRGB.
 
Den näst sista visar klart på svagheten med Safari jämfört med Firefox 3. Dvs, när en bild med lagrad profil jämförs med en bild som behandlats med profil men sparats utan profilen.

Firefox 3 förutsätter att bilden utan färgprofil ska visas som sRGB och den blir mycket lik bilden med profil. Safari gör dock ingen färghantering alls på bilden utan profil och den drabbas därför till fullo av skärmens oprofilerade stick.
 
Senast ändrad:
alfin skrev:
Men menar du nu Firefox 3?

De tre första blir exakt likadana hos mig och de tre blir också exakt som sRGB bilden utan inbäddad profil.

ProPhoto bilden med inbäddad profil blir med min Firefox 3 lika som sRGB bilden utan profil och absolut inte grådassig.

Däremot blir ProPhoto bilden utan inbäddad profil fel eftersom Firefox 3 tolkar den som sRGB.

Yes version 3.0 för mac. Syftar på det tre sista bilderna i länken.

Oj skumt, ska man ställa in ngt speciellt i firefox? Av det nedre bilderna så är det två som ligger brevid varandra identiska med mitt firefox.
 
wsaar skrev:
Den näst sista visar klart på svagheten med Safari jämfört med Firefox 3. Dvs, när en bild med lagrad profil jämförs med en bild som behandlats med profil men sparats utan profilen.

Firefox 3 förutsätter att bilden utan färgprofil ska visas som sRGB och den blir mycket lik bilden med profil. Safari gör dock ingen färghantering alls på bilden utan profil och den drabbas därför till fullo av skärmens oprofilerade stick.

Om det är den bilden du menar "Image in ProPhoto without profile" så ser dom lika dana ut i firefox och safari för egen del.

Well lite skumt.

Så det sista du skriver är jag inte riktigt med på, menar mer på att ingen webbläsare gör en korrekt utläsning, vilken det nu skulle vara?
 
Allemyr skrev:
Om det är den bilden du menar "Image in ProPhoto without profile" så ser dom lika dana ut i firefox och safari för egen del.
Nej, menar sRGB-bilden utan profil och Adobe98-bilden utan profil. Firefox 3 hanterar båda som om de var sparade med sRGB och det ger ett ganska bra resultat för båda eftersom de färgrymderna är hyfsat lika.

Safari verkar dock inte färghantera bilder utan profil alls utan du får samma stick som du får ifall du visar bilden i Windows FAX viewer eller vilket annat icke-färgkänsligt program som helst. På en skärm som inställd på att visa sRGB kan detta förstås ge hyfsat resultat ändå, fast en sådan skärm lär ha andra större problem.

Det är rätt förståeligt att ingen kan hantera ProPhoto-bilden utan profil för det är nog ett rätt ovanligt scenario att folk postar bilder i den färgrymden utan profil. Däremot är det väldigt vanligt att folk konverterar till sRGB och slänger bort profilen, eftersom bl.a. Photoshops "Save for web" ger en den möjligheten och många guider tipsar om det.
 
wsaar skrev:
Nej, menar sRGB-bilden utan profil och Adobe98-bilden utan profil. Firefox 3 hanterar båda som om de var sparade med sRGB och det ger ett ganska bra resultat för båda eftersom de färgrymderna är hyfsat lika.

Safari verkar dock inte färghantera bilder utan profil alls utan du får samma stick som du får ifall du visar bilden i Windows FAX viewer eller vilket annat icke-färgkänsligt program som helst. På en skärm som inställd på att visa sRGB kan detta förstås ge hyfsat resultat ändå, fast en sådan skärm lär ha andra större problem.

Det är rätt förståeligt att ingen kan hantera ProPhoto-bilden utan profil för det är nog ett rätt ovanligt scenario att folk postar bilder i den färgrymden utan profil. Däremot är det väldigt vanligt att folk konverterar till sRGB och slänger bort profilen, eftersom bl.a. Photoshops "Save for web" ger en den möjligheten och många guider tipsar om det.

Al right då är jag med. sRGB bilden tycker jag ser ngt bättre ut, om en väldigt liten skillnad, men måste säga att det är identiska mellan Safari och Firefox på min dator.

Jao tycker Safari klarar av bilden lika bra/dåligt som firefox, men vad använder du för Safari? Har själv ingen karate kallibrerad skärm men man borde ju ändå se skillnaderna. Windows Fax viewer har jag tyvärr inte möjlighet att kolla i.

Har skärmen inställd på sRGB men blir knappast ngn skillnad om jag ställer om den på Adobe RGB, tror ioförsig inte att det är helt äkta adobe RGB heller men är inte säker.

Själv sparar jag alltid i sRGB för webben och givetvis med ICC profil.

Frågan är bara om man kan skippa ICC profilen å hitta en bra "assign profil" profil som visar hur bilden kommer se ut i Firefox utan ICC profil, så att man kan ljusa upp å förstärka färgerna så att det även ser bra ut där.
 
Will och jag verkar se samma sak med en färghanterad webläsare, så vi är överens.

Karl bör nog kila iväg och införskaffa en colorimeter med lämplig programvara innan han lägger ner mer tid på färghanterade webläsare!

Har han dessutom en så fin skärm att han kan ställa den på Adobe RGB, är det nästan fy skam om skärmen inte är "karate kalibrerad", vad nu det betyder... ;)
 
Firefox 3 releasad!

För de av er som vill ha en bra färghanterad webbläsare, så är Firefox 3 nu släppt.

Se ovan hur man kopplar på färghanteringen som är avstängd som default.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.