Finska krigen
Tappra gossar dessa finska soldater. Min far var en av dessa. Var själv endast fyra år gammal då Vinterkriget bröt ut. Vi bodde på en ort med namnet Karis, i Södra-Finland. Julafton 1939 började krigshandlingarna för min del. Ryssarna flygbombade oss hela Julaftonen. Luften surrade av ljudet från de tunga bombplanen. Ett inferno för oss som hela dagen kurade i vår vinterkalla potatiskällare. Det luktade krut, marken och huset ovanför skakade. Snön var inte längre vit. Vi bodde endast 300-400 meter från en järnvägskorsning, vilket var ryssarnas huvudmål. På kvällen då vi sedan kom ur källaren, fanns det inte en hel fönsterruta i huset. Vi gick emot ortens centrum, men möttes då av flyende folkmassor som skrek : Gas ! Gas !! Vi flydde i mörkret ut skogarna och kom pulsande i snön till ett uppsamlingsläger för soldater. De ännu civilklädda unga männen, soldaterna på väg mot fronten, hade byggt åt sig ett par granrishyddor. I en av hyddorna sov jag och min treåriga bror julnatten på en granrisbäddar. Detta var min Julafton 1939, då bombademangen började.. --- Min far var borta 4 år i kriget, och då han återvände vägde han endast 54 Kg. Jag kände inte igen honom. // Hans