ANNONS
Annons

Finns: PDF-programtips Söks: Virustips

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag använder en gammal men bra Windowsdator för surfning mm. Efter renblåsning och installation av Windows XP måste jag byta även Pdf-läsare och virusskydd.

Det visade sig att nya Adobe Acrobat Reader 8.1 är ett sjukt uppsvullet 128-MBprogram som nästan knäcker datorn. Har som väl är hittat ett program på bara 6 MB på http://www.foxitsoftware.com/. Snabbt och bra, rekommenderas!

Men även virusprogrammet är för tungrott för datorn. Använder Titanium eftersom jag fick det gratis av bredbandleverantören. Gillar det inte, tungrott och beskäftigt.

Har någon tips om bra virusprogram, nåt som inte tar stor plats i datorn och som jobbar snabbt, gärna freeware?

Måns H skrev:
Jag använder en gammal men bra Windowsdator för surfning mm. Efter renblåsning och installation av Windows XP måste jag byta även Pdf-läsare och virusskydd.

Det visade sig att nya Adobe Acrobat Reader 8.1 är ett sjukt uppsvullet 128-MBprogram som nästan knäcker datorn. Har som väl är hittat ett program på bara 6 MB på http://www.foxitsoftware.com/. Snabbt och bra, rekommenderas!

Men även virusprogrammet är för tungrott för datorn. Använder Titanium eftersom jag fick det gratis av bredbandleverantören. Gillar det inte, tungrott och beskäftigt.

Har någon tips om bra virusprogram, nåt som inte tar stor plats i datorn och som jobbar snabbt, gärna freeware?

Foxit är underbart. Undrar varför jag inte fann det tidigare. Adobe kan fortsätta med bildbehandling istället.

Antivirus: Antivir. Gratis.

Kör själv med Kaspersky. Inte gratis men bra. Efter att ha stängt av den ständiga filsökningen tar det inte processorkapacitet mer än vid mail och webbläsning.

Symantec har en dålig produkt Norton Antivirus, segar ner datorn totalt till oanvändbarhet.
Men, de har också en bra produkt som saknar alla svagheter från Norton Antivirus.
Det är Symantec Antivirus Corporate Edition.
Den är en fröjd att ha installerat. Märks inte i datorn alls. Förutom när virus anländer. Sätter i karantän eller raderar och bara talar om vad den gjort utan en massa knepigheter.

(Finns för övrigt virus till Linux också, men största konsekvensen blir mer arbete för att få det dagliga gjort. Har kört både Slackware, Red Hat och Ubuntu. Gått över till Solaris på två workstations då det är en mer gedigen produkt.)

Jag kan rekommendera NOD 32 som är ett antivirus program som är både bra och väldigt resurs snålt. Jag tror det finns på Internet som trial version.
Vad det gäller PDF-program så är det bara att gå in på www.download.com och sök på PDF.
Välj sedan det freeware som fått högst betyg.

Har installerat AVG

Tog bort Titanium och installerade AVG efter Niklas tips ovan och att en kompis hade programmet på CD. 47 MB installerat o klart med alla uppdateringar. Allt funkade direkt, har inte ens behövt starta om datorn för att komma ut på nätet och få in uppdateringar och nu surfa in på Fotosidan.

Satte in en Comodo firewall också.

Med Foxit för PDF och AVG mot virus så känns datorn pigg igen!

DET VAR SOM TUSAN!

Tog mig igenom tipslistan.

Det var som tusan vilken skillnad det blev!

Då det var som värst han jag koka och dricka kaffe medan datorna startade, Det blev MYCKET bättre med ett bra virusprogram. Men nu är den lika snabb som då den var ny, då en av marknadens bästa kontorsdatorer.

Det är förmodligen de vanligaste felen när man kör Windows. 9/10 av mina kompisar känner inte till vad varken defragmenteraren eller autostart är. Fast det gjorde inte jag för tre år sedan heller.
Bäst är att ha två hårddiskar med XP installerat på vardera. Sedan har man en seriös och en testdisk. Bara till att leka hur mycket man vill.
Kan även trimma uppstarter och minnesanvändning via: Kontrollpanelen>administrationsverktyg>tjänster.

Här ska man dock vara litet försiktigare med vad man gör. Här gäller det att skriva upp vilka förändringar man gjort och vad de stod på från början ifall något skulle dabba sig. Kanske råkar stänga av nätverket. Finns olika guider på nätet om man söker tjänster xp.
Själv har jag bland annat inaktiverat task scheduler eftersom jag inte har något som använder sig av det på datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar