Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns nyckelord kvar efter omformatering

Produkter
(logga in för att koppla)

Filippus

Aktiv medlem
Hallå!
Undrar om nyckelord (keywords) finns kvar efter att datorn är omformaterad eller om bridge, som jag använder ominstalleras? Går det att spara nyckelord? Är nyckelorden låsta till bilderna eller hur fungerar det? Tacksam för svar.
/Filippus
 
Är frågan "på allvar" ? För om den är det: Nej!

När en hårddisk formatteras kommer hela filtabellen (FAT) att lösas upp och frigöras, och en ny skapas. Man kan (ibland) rädda filer som ligger kvar (det sker ingen aktiv radering) men handlar det om databaser, indexeringar och sökbegrepp skall man inte hoppas på det.

Har du inte formaterat ännu, ta en backup på allt du vill ha kvar. Har du formaterat; du har väl backup?

Om du inte har det är det beklagligt. Då återstår bara "Rescue-Pro", "Data-back" och/eller andra bärgningsprogram. Tyvärr levereras dessa inte alltid med den dosis ren tur som också behövs.
 
Keywords från Brige sparas i en fil som borde finnas ungefär här:

C:\Documents and Settings\Application Data\Adobe\Bridge\Adobe Bridge Keywords.xml

Bra att spara undan innan man formaterar om hårddisken eller tex byter dator.
 
Det enda vettiga sättet att spara keywords och all annan metadata om en bildfil är i bildfilen. Allt annat ger PROBLEM!

Katalogprogram ska kunna skriva ner metadata i bildfilerna och följa standard, kan det inte det, byt katalogprogram.

När du skrivit ner dina data i bildfilen så spelar det ingen roll om du byter katalogprogram, skickar filen till någon annan, kollar den i Photoshop eller vad tusan som helst. Dina taggar följer med och du behöver aldrig oroa dig för trasiga databaser.
 
Stina.D skrev:
Det enda vettiga sättet att spara keywords och all annan metadata om en bildfil är i bildfilen. Allt annat ger PROBLEM!

Det finns väl inget program som skriver keywords etc i raw-filer så någon form av backuplösning för detta borde man väl ändå ha.
 
johnniedunberg skrev:
Det finns väl inget program som skriver keywords etc i raw-filer så någon form av backuplösning för detta borde man väl ändå ha.

Jo, det finns sådana program, men det är dumt att skriva direkt i RAW-filen. Det är ju själva originalet och detta bör inte riskeras.

Ska man använda IPTC så är det smartare att skapa en proof i JPEG som man kan fylla med allehanda metadata. Skulle man kvadda den filen vid skrivning så är det bara att skapa en ny från RAW-filen.

Eller numera kan ju sidecarfiler (XMP) skapas / läsas av diverse program, men standarden är inte 100-procentig ännu (Adobe ändrar emellanåt). Problemet med sidecarfiler är att man måste se till att de följer med bildfilen vid flyttning.

Sedan är det inte helt trivialt att importera tillbaka IPTC-info till en kraschad databas. Ofta har man gjort en massa inställningar och / eller mallar i sin databas som måste återställas innan importen om man vill ha in all data på rätt plats.

/ Paj
 
Stina.D skrev:
Det enda vettiga sättet att spara keywords och all annan metadata om en bildfil är i bildfilen. Allt annat ger PROBLEM!

Katalogprogram ska kunna skriva ner metadata i bildfilerna och följa standard, kan det inte det, byt katalogprogram.

När du skrivit ner dina data i bildfilen så spelar det ingen roll om du byter katalogprogram, skickar filen till någon annan, kollar den i Photoshop eller vad tusan som helst. Dina taggar följer med och du behöver aldrig oroa dig för trasiga databaser.

Den uppfattningen får nog stå för dig! Jag skulle inte vilja använda något program som skriver i mina raw-filer. När jag upptäckte att Canon's DPP gjorde det, åkte det ut.

Lightroom skriver i tiff- och jpeg-filens header, vilket tyvärr de flesta program gör.
 
Metadata i JPG, visst, inga problem.

Metadata i RAW, visst, om man kör DNG så är det inga problem.
 
Det arbete jag lägger ner på att sätta metadata vill jag ska vara så säkert som möjligt. Att göra om jobbet vore inte kul ...

Jag vill kunna byta katalogprogram om det dyker upp ett bättre.
Jag vill att taggarna ska följa med när jag skickar bilder till andra.
Jag vill kunna flytta bildfiler hur jag vill på min hårddisk.
Jag vill inte vara rädd för att katalogfien blir korrupt eller försvinner.

Därför använder jag standrad IPTC-taggar och skriver ner alla taggar i bildfilerna (jpg, tiff, dng ...).

Det gör mig trygg och glad ;-)
 
norris skrev:
Keywords från Brige sparas i en fil som borde finnas ungefär här:

C:\Documents and Settings\Application Data\Adobe\Bridge\Adobe Bridge Keywords.xml

Bra att spara undan innan man formaterar om hårddisken eller tex byter dator.

Hmm, jag läste nog frågan lite slarvigt och insåg inte att du menade nyckelorden för varje bild. Men som sagts tidigare så lagrar Bridge nyckelorden för raw-filer i en liten separat fil för varje bild (xmp-filer). Givetvis tar man regelbundet backup på sina bilder (inkl xmp)
 
Stina.D skrev:
Det enda vettiga sättet att spara keywords och all annan metadata om en bildfil är i bildfilen. Allt annat ger PROBLEM!

Katalogprogram ska kunna skriva ner metadata i bildfilerna och följa standard, kan det inte det, byt katalogprogram.

När du skrivit ner dina data i bildfilen så spelar det ingen roll om du byter katalogprogram, skickar filen till någon annan, kollar den i Photoshop eller vad tusan som helst. Dina taggar följer med och du behöver aldrig oroa dig för trasiga databaser.

Håller helt med.

Det är idioti att satsa på annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.