Annons

Finns det programvara för att stoppa bakgrundsprocesser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors, har just ominstallerat min dator och nu är den fräch och fin med W7-64 bit.
Skulle vara kul att fortsätta att ha den så.
Dessa förbenade processer som skall köras i bakgrunden vill jag försöka undvika til varje pris.
Finns det någon programvara som kan reagera på dessa och ifrågasätta om man vil ha dem eller inte?

Att gå in jälv i enhetshanteraren och börja kolla och ifrågasätta är ju ett hästjobb och tämligen svårt.

Har märkt att en egenhet med W7 är att man får mindre val vid installationen.
Den frågar varken var man vill lägga saker eller om man vill tillåta automatiska uppdateringar (med några undantag).
Därav min fråga.

// Mats W

1. Klicka på Startmenyn
  2. Välj Kör
  3. Skriv "msconfig" (utan citationstecken)
  4. Avmarkera allt du inte vill ha autostartat i flikarna Services och Startup

Jag rekommenderar dock att du googlar lite efter vilka tjänster och sådant som går att stänga av utan negativa konsekvenser innan du gör det (finns massor av sidor om det bl.a. på idg.se) ;)

I Windows 7 och 8 är det ganska få tjänster som du faktiskt tjänar så mycket på att stänga av enligt min erfarenhet.

Det är precis den proceduren som jag inte vill göra.
Med tiden blir det ett hästjobb att sitta och jaga all denna skit som snurrar.
Det borde ju finnas ett diagnosprogram som kan poppa upp och tala om vad det är för skit,
då kan man kryssa ja eller nej direkt utan att hålla på att googla mm.
Det finna ju "appar" för allt så varför inte en pluggin för detta?
Det är ju ett problem som alla med PC lider av med tiden.

Finns det ingen datanörd där ute med masor av tid som kan lösa detta ?

// Mats W

Jag kör tuneup utilities 2013 för optimering av mitt system. Ruskigt bra program. Använt serien i flera år.

/Stefan R. Nilsson

Har också kört Tune Upp men tror inte att det tar bort eller ifrågasätter några bakgrundsprocesser?
Mig veterligt rensar det bara bort skräpfiler och defragmenterar diskar mm.

// Mats W

Har också kört Tune Upp men tror inte att det tar bort eller ifrågasätter några bakgrundsprocesser?
Mig veterligt rensar det bara bort skräpfiler och defragmenterar diskar mm.

// Mats W

Nej. Den stänger av också. Och optimerar hur man använder dator, stänger ner och prioriterar om programmen live etc.

Edit: i latläget så frågasatte den tom sökfynktionen för mig...

/Stefan R. Nilsson

Det är precis den proceduren som jag inte vill göra.
Med tiden blir det ett hästjobb att sitta och jaga all denna skit som snurrar.
Det borde ju finnas ett diagnosprogram som kan poppa upp och tala om vad det är för skit,
då kan man kryssa ja eller nej direkt utan att hålla på att googla mm.
Det finna ju "appar" för allt så varför inte en pluggin för detta?
Det är ju ett problem som alla med PC lider av med tiden.

Finns det ingen datanörd där ute med masor av tid som kan lösa detta ?

// Mats W

Enklast för att slippa den är att vara restrektiv med vilka program du installerar. Bakgrundsprocesser kommwe inte från ingenstans.

Vissa program du kanske vill installera i framtiden kommer kanske kräva nya bakgrundsprocesser, så att låsa sig vid just en uppsättning bakgrundprocesser kommer att låsa dig ganska mycket.

/Karl

1. Klicka på Startmenyn
  2. Välj Kör
  3. Skriv "msconfig" (utan citationstecken)
  4. Avmarkera allt du inte vill ha autostartat i flikarna Services och Startup

Jag rekommenderar dock att du googlar lite efter vilka tjänster och sådant som går att stänga av utan negativa konsekvenser innan du gör det (finns massor av sidor om det bl.a. på idg.se) ;)

I Windows 7 och 8 är det ganska få tjänster som du faktiskt tjänar så mycket på att stänga av enligt min erfarenhet.

2 (det går bra även med citatationstecken)

Så här se Tuneup Utilties ut när man börjar rota i laddade program
https://dl.dropbox.com/u/3697094/tuneup.jpg

Sen går ju tuneup utilites in och ändrar i själva Windows ifall det är någon funktion som är "onödig" med tanke på vad du använder datorn till. Och annat små justeringar i utseende. Och som sagt så lägger den olika prioritet på program. Om jag exempelvis startar Photoshop så kommer den att prioritera upp den och prioritera ner de andra så de får sämre tillgång till processorhastighet.

https://dl.dropbox.com/u/3697094/tuneup.jpg

/Stefan

Jag körde Tune-Upp förut men en nyare version startade en "frågesport" om vad jag prioriterade och vad jag tyckte om.Sedan kom ett antal förslag på förbättringar utifrån detta och vips så rök inställningarna för skärmen/ grafiken.
Allt blev suddigt.
Detta är en av anledningarna till att jag knappt hållit på med bilder i år,, jag orkade inte börja grotta och lösa det.
Nu med nyinstallerat W7 är problemet löst och min skarpa bild är tillbaka.
Bilden du länkar til ovan har jag dock aldrig sett så det kanske är idé att kolla på det lite mera kritiskt.
Sedan kan man ju göra återställningspunkter först så slipper man göra samma tabbe igen.

// Mats W

Jag körde Tune-Upp förut men en nyare version startade en "frågesport" om vad jag prioriterade och vad jag tyckte om.Sedan kom ett antal förslag på förbättringar utifrån detta och vips så rök inställningarna för skärmen/ grafiken.
Allt blev suddigt.
Detta är en av anledningarna till att jag knappt hållit på med bilder i år,, jag orkade inte börja grotta och lösa det.
Nu med nyinstallerat W7 är problemet löst och min skarpa bild är tillbaka.
Bilden du länkar til ovan har jag dock aldrig sett så det kanske är idé att kolla på det lite mera kritiskt.
Sedan kan man ju göra återställningspunkter först så slipper man göra samma tabbe igen.

// Mats W

Som påpekats, om bakgrundsprocesserna bara tar säg 10% av CPU är det knappast värt jobbet/risken. Man kommer knappast märka någon skillnad.

Om hårddisken går hela tiden och de tar 50% är det en annan sak...

Som påpekats, om bakgrundsprocesserna bara tar säg 10% av CPU är det knappast värt jobbet/risken. Man kommer knappast märka någon skillnad.

Om hårddisken går hela tiden och de tar 50% är det en annan sak...

Det är inte bara cpu de tar. De tar även minnesplats och som du påpekar också även orsaka hårddiskanvändning. Ex så har jag stängt av Sökfunktionen/indexeringen helt på min dator eftersom den funktionen inte används flitigt av mig. Samma optimering som att stänga av att metadata skrivs till filer i Lightroom. för mig helt onödig, minne, process och skrivbörda.
Och alla häftiga aerofunktioner... Behövs de på en arbetsdator?

/Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto