Annons

finns det ljusmätare med bländarförval?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfoto

Medlem
Jag är inte helt van vid analog fotografering och har precis skaffat en Sekonic L-308S efter att ha gjort lite research där det stod att denna skulle vara bland de enklaste och bästa ljusmätarna.
(i den prisklassen antar jag, vilken absolut inte är den lägsta!)

Mitt sätt att fota på, vanligtvis digitalt, är nästan alltid ur Av-läget då jag föredrar kontroll över bländaren före slutaren.
Därför vill jag även vid analog fotografering ha full kontroll över bländaren, och kameran (Rolleiflex) har ingen inbygd ljusmätare.

Jag köpte mig en ljusmätare i tron om att den fungerade i princip som ljusmätaren i digitalkameran där man ställer in ISO och bländare - mäter av och får en slutartid.
Men icke! På Sekonic'en kan man bara förutbestämma ISO + slutartid, vilket är helt befängt i min mening - kankse finns det en logisk förklaring till detta?
(man kan också få ett EV-värde men det verkar inte hjälpa mig nämnvärt mycket)

Är det såhär alla ljusmätare funkar eller finns det någon som fungerar så som jag hade önskat:
ISO + bländare = slutartid???
 
Vet inte om alla funkar så, men min fungerar likadant. Men å andra sidan finns det en knapp som man kan bläddra upp och ner tills man får den bländare man vill ha.

Det hela beror väl antagligen på att ljusmätare främst används till att mäta blixtljus och att man då ställer in synktiden.

Eller också så lär man sig de olika stegen och ändrar utifrån det som ljusmätaren kommer fram till.

/Maverick
 
Du kan ju ganska lätt lära dig att tänka om. Ett slutarsteg motsvarar ett bländarsteg som motsvarar ett ISO-steg.
Om du vill ha tex bländare 8 så testar du tex 125 och ser vad mätaren säger, sedan justerar du värdena till du hamnar på bländare 8.
 
jo, ni båda Johan och Fredrik har ju rätt, tack för svaren, men inget av alternativen är ju jättesmidigt direkt, tar ju ganska lång tid att krångla med istället för att bara få rätt siffra med en gång...
kan inte fatta att det inte går - kan man få slutartid och Ev borde det väl inte vara omöjligt att få bländaren?

frågan kvarstår...
 
På min tar det bara nån sekund att bläddra fram till den bländare jag vill ha. Så där tycker jag inte att det är så farligt, sekonic kanske fungerar annorlunda.

Du får kolla med nån som har en Minolta, de lär ju vara värst i klassen. Men de är ju "flashmeters" så de funkar antagligen lika dant.

Spotmätarna kanske fungerar annorlunda, men de är ju inte direkt billiga.

/M
 
Den Gossen Digipro F jag har kan ställas in med ett bländarvärde och ge slutartiden i retur. Den kan även ställas med tid och ge förslag på bländare. Den klarar av att lösa ut blixtar via PC-kontakt och mäta blixtljus.
 
Jag kan bara bekräfta att min minolta spotmätare (Spotmeter V) funkar precis likadant. För mig är det inga problem, eftersom jag har lärt mig att tänka i bländarsteg, så jag gör översättningen i huvudet automatiskt.
 
Walle - vore intressant med en liten beskrivning över hur du tänker i bländasteg!

Roland - ja den Gossen verkar ju fin, snäppet dyrare bara (inte så farligt iofs)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.