Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det en sorts "rådgivningssida" ang. vad man behöver för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
I dagsläger håller jag bara på med stillbildsfoto med en Nikon D90. Den kameran motsvarar mina ambitioner och min nivå rätt bra när det gäller stillbild.

Jag börjar bli intresserad av dokumentärfilmning. Jag vill hitta en utrustning för detta som motsvarar ungefär det som min D90 är för stillbild, dvs. ambitiös amatör som vill komma fram till nåt som man vågar visa för en större publik än mormors födelsedag. Jag antar att kamerans filmfunktion är för ynklig för det.
Men vad annars?

Finns det någon sida där det ges en överblick över vad det finns för typer av filmkameror och vad man ungefär kan åstadkomma med det? Så som om någon skulle ge en introduktion i skillnaden mellan kompakt-, system-, FX- och DX-kameror osv när det gäller foto?
Så skulle man kunna skaffa sig en ungefär orientering vilket segment man vill undersöka mer. Men just nu har jag absolut ingen aning.

Har någon ett tips?
Tack på förhand!

Ljud är ofta viktigare än bild.
En videokamera är enklare att filma med. Gissar att skärpedjupet är större på en videokamera.

Foto kan vara billigt eller dyrt.
Video kan bli hur dyrt som helst ;)

Kan inte bidra med någon webbsida med allt på men Vimeo har en grundkurs som är kul att kolla på.
http://vimeo.com/videoschool

Annars är det bara att ställa frågor här så kommer du få mycket info blandat med ännu mer åsikter.

Men håller med Erik om att ljudet är viktigare än bilden och då brukar många använda Zoom H4.

De flesta kamerorna och camcorders idag spelar in i 1920 progressivt med 24/25/50 FPS. Det är bra kvalité och motsvarar eller överträffar det som visas på HD tevesändingar idag.
Det börjar komma dyra kameror med upplösning 4K (och teveapparater också) vilket motsvarar biokvalité men det borde bara vara intressant om det är det visningsformatet man siktar på. :)

Annars är det precis som med foto att det finns objektiv och kameror som ger det där lilla extra i skarphet och färg.

Ovanstående berör endast utrustningen för att filma men sedan har du minst lika mycket jobb när det gäller planering och editering.

Kan inte marknaden för camcorders men t.ex. så har du en Nikon D5100 som filmar i 1920x1080 och den får du för 3800:-.
Sedan får man bättre kvalité och bättre allt egentligen med en fullformatare.

Ställ lite frågor och säg vad som är viktigast för dig.

Lite mer info. En skillnad mellan dslr video och camcorders är förutom utbytbara objektiv på en dslr, det att det först är nyligen som kontinuerlig AF kommit till en del dslr.
Annars är det många som filmar med dslr och någon typ av hemmasnickrad FollowFocus.

Här är en bild på vart man kan hamna om man vill och har pengar...
tumblr_kxnqgwIqwu1qb4njgo1_500.jpg

...och det var ändå utan en LED-tårta för ljus. Alternativt...

tumblr_kxpb0nLD421qb4njgo1_500.jpg

Finns det någon sida där det ges en överblick över vad det finns för typer av filmkameror och vad man ungefär kan åstadkomma med det? Så som om någon skulle ge en introduktion i skillnaden mellan kompakt-, system-, FX- och DX-kameror osv när det gäller foto?
Så skulle man kunna skaffa sig en ungefär orientering vilket segment man vill undersöka mer. Men just nu har jag absolut ingen aning.

Det har kommit en hel del konkreta och bra råd redan. Ett vill jag upprepa: Ljudkvalitet är ofta viktigare än bildkvalitet! Kika runt på Vimeo eller Youtube en stund och du kommer snart att märka att man hellre ser sisådär bildkvalitet med bra ljud än tvärtom.

Sedan en mer allmän observation: Filmning kräver lite nya sätt att tänka och är över huvud taget mycket mer krävande när det gäller förberedelser och planering. För att ta ett mycket enkelt och konkret exempel: Säg att du tar lite stillbilder av släkten runt en middag. När du sedan gör ett bildspel väljer du ut de bilder som funkar, efterbearbetar dem och lägger dem i en passande ordning. Men du behöver inte fundera så mycket på vad som händer mellan bilderna. Med video måste du börja fundera i skeenden, inte bara i stillbilder. Skall du växla mellan mormor och din mor måste du få till en snygg övergång. Vilket innebär att du kanske vill påverka var folk sitter så du kan växla mellan dem i en intressant ordning ... Och att ljuset faller ungefär lika på två personer du växlar mellan - om exponeringen är olika i två stillbilder tänker man inte så mycket på. I en video däremot ... Det här är ett enkelt exempel, med att berätta med rörlig bild kräver en helt annan nivå av att ha tänkt efter lite i förväg och att planera vad man skall filma, i vilken ordning och hur man skall växla mellan dem.

Sedan det här med fokus ... När man tar stillbilder ser man till att lägga skärpa där man vill ha den och så - klick. Om du växlar fokus i en video vill du göra det snyggt, plötsligt blir de viktigt hur du fokuserar. Fokusförändringar blir en del av det kreativa arbetet. Så visst är autofokus bra, men vill du göra riktigt snygga klipp av den typ som många drömmer om så slutar det ofta med att du fokuserar manuellt för att ha koll på hur fokus används rent kreativt.

Utrustning då? Faktum är att det finns riktigt enkla kameror som ger fantastiskt bra videokvalitet. Sony har några kompakter, som HX9V och HX20V som ger häpnadsväckande bra videokvalitet till måttligt pris och med ett skärpedjup som gör dem enkla att använda. En sådan kamera och en ljudinspelare (typ lite bättre diktafon) med en eller par mikrofoner är ett paket du kommer oerhört långt med. Ja, och ett par stativ dessutom - du vill kunna ha kameran stilla när du filmar. Så ett stadigt trebens och ett enbens är en bra början - även med en kompakt. Sedan kan du göra snygga kameraåkningar med överraskande enkla medel. Ett enbenssstativ kan med lite träning fungera som gyro-stabilisering när du gör svep. En kompis såg några killar som byggt en kameradolly av en pirra, ett enbensstativ och lite silvertejp. Beganade skateboards är bra att bygga enkla kameradollys av.

Vill du kunna byta objektiv och få bra videokvalitet till måttliga priser så är Panasonics spegelfria kameror generellt mycket bra på video, likaså Nikons små 1-kameror.

Men även systemkameror med större sensorer ger ju bra kvalitet, Canon, Nikon, Sony har modeller som ger mycket bra videokvalitet. Sony har ju dessutom dedikerade videokameror (i nåbar prisklass) som delar objektivfattning med Nex-modellerna.

Tack för alla svaren! Vimeo kände jag inte till hittills.
Jag är så fruktansvärt nybörjare i det här att det nästan är pinsamt men nu frågar jag bara på:

Om jag alltså uppfattar rätt finns det egentligen två alternativ:
1: dslr-stillbildskamera med filmfunktion och
2: s k camcorder som bara filmar.
Alternativ 1 har fördelen utbytbara objektiv men nakdelen problematisk autofokus. Ljud måste lösas i vilket fall.

Kan man säga så?

Och så siffrorna:
De flesta kamerorna och camcorders idag spelar in i 1920 progressivt med 24/25/50 FPS. Det är bra kvalité och motsvarar eller överträffar det som visas på HD tevesändingar idag.
Det börjar komma dyra kameror med upplösning 4K.
Vad menas med dessa värden? Vad är progressivt och vad är FPS?

Om man nu är Nikonist och vill satsa på flmning med dslr, vilka modeller är då aktuella med t.ex. bra autofokus?

Alternativ 1 har fördelen utbytbara objektiv men nakdelen problematisk autofokus. Ljud måste lösas i vilket fall.

Kan man säga så?

Och så siffrorna:

Om man nu är Nikonist och vill satsa på flmning med dslr, vilka modeller är då aktuella med t.ex. bra autofokus?
Jag är också nybörjare som bara nosat på att filma. Jag vet inte än hur man skall redigera.
Men jag filmar barna när de har uppvisning i brassorkestrar o då blir ljudet mer viktigt. Det händer inte så mycket i rutan om vi säger så.

Ja det är nog en bra sammanfattning. Det finns filmkameror med utbytbar optik också men då talar vi nog om helt andra priser. Optiken i det fallet, om jag har förstått rätt, är också optimerad i sin hantering för filmning o manuell hantering.

FPS Frames per second.
Det finns inga systemkameror med bra AF. En konsert i dåligt ljus är bara att glömma. Jag sätter skärpan o stänger sedan av AF. Sen kan jag bara filma i 10min, får stänga av mellan varje låt. Värst var den gg när kameran inte ville starta pga av att elektroniken sa att kameran var FÖR varm. Jag har en NIkon D3100. Ut med batteriet o blåste in i kameran o på batteriet.
Men AF funkar hyffsat en solig dag i skidbacken.
Sony kanske är undantaget men vi hoppas ngn annan svarar vidare på den punkten.
Anledningen skall vara hur AF är konstruerad på systemkamerorna.

Kan man säga så?
De flesta som filmar vill egentligen ha manuell fokus för att kunna göra snygga fokus åkningar; du vet, när först bladen på trädet i framkant på bilden är i fokus och sedan skiftas fokus till någonting längre bak.
Det är snyggt och kreativt och så som de gör i Hollywood. :)
Kontinuerlig autofokus (som börjar komma till dslr) betyder att kameran sköter fokusen automatiskt. Den fokuserar på det som är i mitten på bilden. Enkelt att ha på semestern när man inte har större ambitioner än att dokumentera typ.

Och så siffrorna:

Ok, glöm progressivt. Det är inget du behöver känna till i dagsläget. Det var viktigare förr men nu körs det mesta i progressivt. Om du vill läsa på så kan du googla på "progressive and Interlaced video".
FPS däremot är viktigare. Det står helt enkelt för Frames Per Second dvs hur många bilder som tas per sekund. Det påverkar hur filmen upplevs. T.ex. om du spelar in i 24 FPS så ser det ut som Hollywood och spelar du in i 50 FPS så ser det ut som dokumentär alt. sportsändning på teve...lite förenklat.
Du kan kolla på denna film som berättar lite hur FPS och slutartiden hänger ihop.
http://vimeo.com/videoschool/lesson/56/frame-rate-vs-shutter-speed-setting-the-record-straight

Oj, hoppas någon Nikonist kan svara på det. Vid en snabb googling så ser det ut som D3100/D5100/D800 har kontinuerlig autofokus.

Edit:
Såg Erik svar först när jag postat mitt. Stryker under på det han säger om kontinuerlig AF.
Och som han var inne på så har dslr idag en maxlängd för hur långt du kan spela in dvs 30 minuter. Nu känner jag mig som en ko på hal is men tror det har med filsystemet i minneskorten att göra.
Och värmen kan vara ett problem.
På en camcorder kan du köra längre och utan att bli överhettad lika snabbt (om någonsin).

Senast ändrad:
Och som han var inne på så har dslr idag en maxlängd för hur långt du kan spela in dvs 30 minuter. Nu känner jag mig som en ko på hal is men tror det har med filsystemet i minneskorten att göra.
Delvis
Systemkameror är spärrade att skapa större filmfiler än 4GB(tror det är rätt).
Systemkameror är spärrade att filma i 30 minuter eller mer.

OM de skulle kunna detta så räknas de som filmkameror.
Filmkameror har en högre skatt, alltså blir de dyrare.

Delvis
Systemkameror är spärrade att skapa större filmfiler än 4GB(tror det är rätt).
Systemkameror är spärrade att filma i 30 minuter eller mer.

OM de skulle kunna detta så räknas de som filmkameror.
Filmkameror har en högre skatt, alltså blir de dyrare.

Gränsen på 4GB ligger i filsystemet FAT32, och det finns kameror som kommer runt det genom att skapa nya filer vid behov. 30-minutersbegränsningen är för att slippa tull som finns på videokameror men inte stllbildskameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar