Annons

Finns beskärningens ABC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej,
Alla som haft bild i skolan har nog lärt sig "gyllene snittet" Finns det i övrigt något av "beskärningens ABC" ?
Jag beskär mina foton efter känsla, väger in faktorer som budskap och bildkoponering. Ibland blir jag osäker när jag skall beskära, tex om jag vill ha variation/en serie foton av en modell så vill jag inte enbart ha helfigur och porträtt, jag vill även ha några olika typer av halvfigurer - skall jag klippa benen straxt ovanför knät eller under knät. Samma sak gäller huvudet, ibland vill jag "zooma in" för att få lite härlig närhetskänsla i bilden och då klipper jag gärna armbågarna kanske, men även toppen på skallen. Finns det rätt eller fel när man beskär? ...typ. Finns väl inga rätt eller fel i konstens värld men lite synpunkter mottages ändå.
 
Gyllene snittet är ju klassiskt och något man kommit fram till passar vårt sätt att se harmoni.
Fast om alla följer reglerna så blir allt slätstruket. Inget står ut och är oväntat.
Så visst är det bra att lära sig traditionell komposition men det är nog lika viktigt att följa sin magkänsla och bryta mönstret när man tycker det gynnar bilden.
Som med allt mode kan det vara rätt att hänga på en trend tidigt och dra nytta av att det ligger i tiden.
Det är förmodligen fel att hänga på trenden sent om man inte är bröllopsfotograf eftersom man då måste följa vad som är hett och efterfrågas.
Vi vet alla konsekvenserna av mode. Plötsligt skall alla ha cykelshorts eller leggings oavsett sina förutsättningarna. Eller för att ta män bred eller smal slips, enkelknäppt eller dubbelknäppt kostym mm. Nu verkar ju vi män vara mer svårpåverkade att följa moden. Mer konservativa.
Det är t.ex. svårt att få oss att acceptera att gå runt i högklackade skor även om det skulle få oss att se längre och ståtligare ut.
Så alternativet är väl att ta sin egen väg. skit i vad som är inne men lära sig vad som är klassiskt.
Sedan utgå från det och sedan med hjälp av sin intuition bryta mot detta med hjälp av sin magkänsla.
För den som lever på sin fotografering är väl tyvärr det så att man måste skapa bilder som är i samklang med innetrenden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.