Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finnansierings ide för kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej..

Jag är sugen på att köpa en lite för mig för dur kamera. Så jag har en "vag" finnansierings ide.

Vad tror ni duktiga människor på denna site om att extra knäcka ett par dagar som bröllopsfotograf.

* Jag skall vara billig cs 1500 för en heldag (detta kan öka ju duktigare jag blir)
* Jag skall skylta med att jag är novis
* Min målgrupp är dom som ej har råd med ett proffs men kan tycka det är lite roligt med kort iaf.
* Jag skall lev på skiva (ev framkalla lite mot extra kostnad).
* Jag vill tjäna runt 6000-8000/år så på två år har jag fått min kamera betald.

Finns det någon marknad för detta ????
Är det för oseriöst ?

Kommentarer tack folk ..

/johan
 
Frågan är om så många kommer att nappa på detta. De flesta som gifter sig har nog tänkt att inte göra det mer än en gång och då vill man inte riskera att få dåliga bilder.
Det kanske finns andra typer av uppdrag som inte är av samma "engångskaraktär", t ex porträttfotografering? Du kan ju inte göra om en bröllopsfotografering om du misslyckas, plus att de som anlitat dig inte får några vettiga bilder.
 
Jag natar det är svarta pengar du pratar om och då lär du ju inte få gehör från många fotografer.

Vad du gör i det fördolda får vara din ensak, men det är sällan ärliga fotografer på denna sidan är särskilt intreserade att hjälpa "fuskare"

Är det vita pengar du pratar om så lär det inte bli mycket pengar över med en budgeten.

jag undrar också vad det är för kamera du tänkte köpa egentligen.

Kameran är sällan eller aldrig genvägen till bättre bilder. Kameran är igentligen det minst viktiga i samanhanget när vi pratar bildkvalitet. Där är det fotografen och optiken som spelar roll. Att köpa en dyr kamera lär ju knappast vara bra dels för ekonomin tydligen eller för bildresultatet. Du blir inte bättre fotograf för att du har en annan kamera.
 
Jag instämmer... Jag tänkte också göra nåt i stilen "bröllop", men som sagt, du får bara en chans att fota när du är på ett bröllop...
Så sent som igår satt jag och pratade med en gammal tjej kompis, vi snackade om vad vi skulle bli och sånt... Då efter jag berättat att jag vil jobba som fotograf, då erbjöd hon sig själv att stå modell!
 
Rent spontant känenr jag också att man bör ha lite mer respekt för bröllopsfotografering.. inget man plåtar några föratt tjäna lit snabba slantar...

Alla kan plåta bröllopsbilder, men att göra det bra är pissvårt. Det är bara dom bra bilderna som räknas och du har kravet att bara ta bra bilder. Det fotografen gör kommer i långa loppet vara det absolut viktigaste som sker på bröllopet.

Så att bara tänka att man fyrar av kameran lite för att finansiera en kamera är nog dödsdömt och knappast värt det med tanke på hur mycket jobb det ligger i det, både innan bröllopet och under bröllopet.
 
da_flower skrev:
Hej..

Jag är sugen på att köpa en lite för mig för dur kamera. Så jag har en "vag" finnansierings ide.

Vad tror ni duktiga människor på denna site om att extra knäcka ett par dagar som bröllopsfotograf.

* Jag skall vara billig cs 1500 för en heldag (detta kan öka ju duktigare jag blir)
* Jag skall skylta med att jag är novis
* Min målgrupp är dom som ej har råd med ett proffs men kan tycka det är lite roligt med kort iaf.
* Jag skall lev på skiva (ev framkalla lite mot extra kostnad).
* Jag vill tjäna runt 6000-8000/år så på två år har jag fått min kamera betald.

Finns det någon marknad för detta ????
Är det för oseriöst ?

Kommentarer tack folk ..

/johan

Svårt med bröllop men svensexor och möhippor då? Det kan ju vara en helt annan sak eller så sker saker under dessa som folk verkligen inte vill dokumentera och då är ju det en återvändsgränd :)
 
Jo men det kan nog funka! ;) då är det ju inte någon speciell press på fotografen heller, mkt likt vimmel foto, vilket nästan bara är kul :)
Men då är ju det att man inte ska ta för mkt betalt... Men det vet du redan ;)
 
Du kan inte köpa utrustning för bröllopsfoto för den budget du verkar ha, räcker till ett hyfsat amatörhus med kitobjektiv ungefär.
Sedan behöver du ljusstark optik, blixtar, minneskort mm och helst reserver för alltihop.
Du kommer att märka att bröllopsfoto är mycket mer jobb än att bara trycka på knappen och ska du göra det ens halvseriöst är dina priser ingenting mot det jobb du får lägga ner.
Troligen går det snabbare att tjäna ihop till kameran på annat sätt genom kvällsjobb eller något.
 
Satsa på att fota på möhippa/svensexa och/eller festen. Jag fotade på ett bröllop under svensexan/bröllopsakten/festen och jag skulle verkligen inte ha gjort det om det inte var en annan fotograf där.

Nä, satsa du på något mindre än bröllop tills du är riktigt riktigt säker. Skulle du misslyckas någon gång så blir inte paret glada...

Du kanske kan plåta firmafester åt företag?

(Har du lite bilder man skulle kunna få se kanske?)

/Fabian
 
Det finns nog de som är intresserade av billigare entusiastfotograferingar till sina bröllop... men visst, en del av dem kommer säkerligen hit och gråter om hur dumma de var eller ångrar sig på äldre dar... såvida du inte tar helt ok bilder och såvida utrustningen aldrig krånglar förstås!
 
Senast ändrad:
Ett par saker som jag tänker på (tack för alla inlägg btw).

1. Det som jag framför allt skulle inrikta mig på är ju att vara medvetet nybörjare (dvs att dom som anlitar mig gör det på dom premisserna att jag inte är något proffs utan en glad amatör)

2. Den utrustningen jag tänker mig är typ en Nikon D80 el D200, så det är i högsta grad amatörmessigt.

3. Ja självklart är det svartjobb jag pratar om. Det handlar ju mer om att bara tjäna lite grann och lära sig undertiden. (en del kanske har moraliska betänkligheter här, men jag hör inte till dom och vill inte att diskussionen handlar om för eller emot svartjobb =))

4. Men kan det finnas ett intresse bland folk att chansa. Vad om nu bröllop inte duger förutom firmafester/svensexor etc kan man rikta in sig mot ???

MVH
johan
 
Inte svartjobb - Hobbyverksamhet!

Vill bara poängtera att det inte behöver vara svarta pengar så fort någon gör något de får betalt för.

I sverige finns det något som heter Hobbyverksamhet och där kan du tjäna pengar och samtidigt dra av kostnaderna du haft för dessa inkomster, mao ett nollsummespel i den klass som Johan beräknar att dra in.

Läs mer på Skattemyndighetens sajt om hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf

Mvh /N
 
McDonalds kanske?
Inte för att fota där, men vända burgare betalar nog din kamera fortare än smâ fotojobb.
Lycka till!
 
Hej!

Jag gjorde lite som du tänker göra. (Fast med vita pengar).

En bekant frågade om jag kunde fotografera hans sambos systers bröllop. Jag var väldigt osäker men tackade tillslut ja med förbehållet att dom var fullt på det klara med att jag inte garanterar några bra bilder över huvudtaget och att jag i princip aldrig har tagit någon bild innehållandes en människa. Dom nappade faktiskt så det är inte omöjligt att det finns en marknad...

Ju närmare bröllopsdagen kom ju mer nervös blev jag, jag köpte på mig några nya objektiv som jag hoppades skulle vara lämpliga och det gjorde mig inte mindre nervös eftersom jag fick dom bara någon vecka innan det gällde så jag han knappt bekanta mig med dom.

Om jag skulle få ett till erbjudande om bröllopsfotografering så skulle jag vara precis lika tveksam och nervös som första gången, det känns lite som det kanske bara var tur att jag fick några bra bilder.

Om du vill kika på några utav mina bröllopsbilder så finns dom här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=132514

M.v.h. Jonathan
 
Jonathan Johansson (Jonathan Johansson) skrev:Om du vill kika på några utav mina bröllopsbilder så finns dom här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=132514

M.v.h. Jonathan [/B]


Riktigt bra bilder tycker jag. Dem hade jag varit helt nöjd med. Flera kreativa grepp där också.

Ett ställe att hitta "snåla" bröllopspar på (om nu såna finns, ett bröllop kostar alltid en himla massa pengar) är brollopstorget.se, där finns det nog kunder som kan tänka sej att chansa på mer än ett sätt.

Edit: Surfade runt ett varv där själv nu (nångång ska man väl skaffa nåt nytt) och hittade http://www.bildtorget.se/Brollopshemsida/index.htm har de snott din idé Jonathan ;-)
 
Senast ändrad:
Är det inte enklare att ta ett tillfälligt extrakneg ?? någon månad sen har du jobbat in en maskin..
/Gunte..
 
Svarta pengar får mig att se rött!!!!

da_flower skrev:
Ett par saker som jag tänker på (tack för alla inlägg btw).

3. Ja självklart är det svartjobb jag pratar om. Det handlar ju mer om att bara tjäna lite grann och lära sig undertiden. (en del kanske har moraliska betänkligheter här, men jag hör inte till dom och vill inte att diskussionen handlar om för eller emot svartjobb =))
MVH
johan

Du får finansiera din utrustning hur du vill. Eventuellt kan du ju erbjuda dig att ta vimmelbilder på själva bröllopsfesten efter vigseln. Fordrar inte så mycket vana.

Du vill inte att diskussionen ska handla för eller emot svartjobb, men du nämner själv "Ja självklart är det svartjobb jag pratar om". Allt som någon skriver i ett forum får kommenteras.

Jag förstår att du vill tjäna ihop till en kamera. Inget ont i det! Men att begära råd på Fotosidans forum där det finns en mängd yrkesverksamma fotografer som delar med sig av sina kunskaper till dig samtidigt som de betalar moms, skatt, soc.avgifter mm på sina vita intäkter är inte speciellt smart.

Varför ska vi lämna råd till dig, som genom att inte ha några moraliska betänkligheter (du har formulerat dig så), hjälper till att underminera vårt levebröd. Det minsta du kan göra är att följa Niclas Svedlunds råd o kontakta Skattemyndigheten ang intäkt av hobbyverksamhet.

Vill bara ha detta sagt och hoppas du ändrar inställning.

LA
 
men fortfarande förstår jag inte vad man ska med en D80 till eller en D200 om man knappt kan finansiera kameran.. hur ska man då ha råd med vettig optik och tillbehör? som ajg sa långt tidigare så spelar knappast kameran större roll, det är ju allt annat som avgör...
 
Kalle_B skrev:
men fortfarande förstår jag inte vad man ska med en D80 till eller en D200 om man knappt kan finansiera kameran.. hur ska man då ha råd med vettig optik och tillbehör? som ajg sa långt tidigare så spelar knappast kameran större roll, det är ju allt annat som avgör...

fler bröllop kanske? folk gifter sej inte bara en gång nuförtiden, ett bra hus skadar väl inte, även om optiken är viktig. Bara optik räcker inte så långt heller... Fast å andra sidan, vad ska han med ett Nikonhus till i dessa dagar, om han inte redan har en massa kringutrustning. Fast det är nog en annan tråd det...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.