Mja, under förutsättning att det inte är något fel med det digitala bakstycket eller det använda objektivet så borde det gå att få skarpa bilder.
Jag blir fundersam när du skriver "jag vet inte var jag skall titta när jag ska finna skärpan". Blir det aldrig skarpt för ögat ifall du tittar på fokuseringsskivans centrala del?
Ifall det blir skarpt på skivan, så får du testa på det vanliga sättet genom att ställa en rad av spelkort (eller nåt) förskjutna lite grand i djupled (inte mycket), och sedan fokusera på kortet i mitten. Ifall det är något av de andra korten som blir skarpare, så har du det bekanta BF/FF-felet, som uppstår pga av att man i SLR-kameror har två olika strålgångar - en som går till sensorn och en annan som reflekteras via spegeln till fokuseringsskivan. Det "virtuella" avståndet måste vara detsamma via spegeln till skivan som till sensorn, och likaså måste skivan vara "parallell" med sensorn.
Det var väldigt längesedan jag hade Hasselblad. Den senaste jag hade var en 500C med den gamla traditionella mattskivan. Jag upplevde inte att det var några speciella svårigheter med att ställa in skärpan när det var tillräckligt med ljus. Provade en gång med deras Acute-Matte fokuseringsskiva (tillverkades av Minolta), och den var markant ljusare och klart lättare att ställa in skärpan med, särskilt i svagt ljus som inomhus.
.