Annons

Finlands vita flagg med blåa korset på

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan55

Ny medlem
Vi gambla uvar talar ibland/någon gång om den gamla ortokromatiska filmens höga känslighet för blått - i relation till gult. På detta sätt, som vid Frödings begravning då till synes halva Helsingfors befolkning deltog, trots att det verkligen var i Stockholm där folk gick man ur huset. Förklaring: Sveriges flagga såg ut som Finlands på bild.

Min fråga till er: Hur såg Finlands flagga ut då förra seklet var ungt, på bild alltså? Det enda tidiga kort jag sett har ett mörkt kors, men det funkar ju inte i teorin? En finsk flagga fotograferad, säg, då den spikades, 1918, hur såg den ut på bild?

Blek, vit med grått kors?

Jag skulle säga att flaggan i denna bild är svenskt
fast jag tror att videomakaren trodde att den var finsk. Skeppet i Taubes sång var finskt.

Tacksam för svar; detta är intressant.

Vitt verkar ju bli vitt även med ortokromatisk film, så jag gissar att du gissar rätt.

Här är exempel på några flaggor som har vitt i sig. Dock ingen finsk. Författaren funderar på fransk och italiensk flagga.

Tack Petter. Kolla länken nedan med svenska flaggorna på halv stång på husfasaden, Strandvägen, Stockholm, 1911. Om vår flagga blev så här - och därtill det gula så himla mörkt - så borde Finlands blivit mer eller mindre helvit.

(Tidens knepighet tänker jag oxå på, se bara på folket där. Från 1911 tills jag föddes var ~samma tidsrymd som senast jag själv sprang förbi där på Stockholmsmaran - och det senare känns som nyss.)

Tack Lars; jodå, jag bor numera i Finland så jag har hyfsad koll.

Flaggan har sett ut så här sedan 1918. Min fråga gällde bara om nån har sett flaggan på bild kopierad från negativ på ortokromatisk, tidig ortokromatisk, emulsion.

Kul Per-Anders, och precis som har sagts alltså, flaggorna ser ut banne mig på pricken lika :)

Vilken häftig kommunikation ni har på detta forum! Pang pang pang bara, så trillar svaren in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar