Annons

Finjustera/rotera lager i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Undrar om det går att finjustera position av ett lager. Med hjälp av pilarna till exempel. När jag drar med musen blir det för ryckigt. Jag känner ibland behov av att rotera ett lager också, hur gör man?

Behovet uppstår när jag ska lägga två nästan likadana bilder på varandra för att öka dynamiskt omfång. Får för mig att jag hört att CS2 kan göra det automatiskt. Stämmer det? Går det att göra det i CS som jag har?

Om du väljer "Flytta"-verktyget (V) så kan du knuffa runt lagret med piltangenterna.

Personligen skulle jag gilla nån funktion för att sätta ut "ankarpunkter" i två bilder som ska justeras mot varandra (liknande det som finns i många panoramaprogram), men tror inte nåt sådant finns i Photoshop.

trycker man ner ctrl så får man pilverktyget automatiskt.
gäller dock inte om man har banverktyg aktivt.

om man vill lägga två likadana bilder i samma storlekar ovanpå varann så kan man trycka ner shift innan man släpper musknappen med flyttad bild.
då lägger sig den, från annat dokument flyttade, bilden mitt i.

vill man rotera ett lager kan man oxå trycka ctrl+T och sedan hålla ner shift och dra runt lagret.

Tack för svaret Christel! Jag förstår dock inte allt du skrev. Antagligen använder vi olika tekniker. Jag brukar öppna både bilder, sedan Ctrl+A och Ctrl+C på den ena, stänger den, skapar ett nytt lager på den andra, Ctrl+V. Jag förstår alltså inte riktigt när jag ska trycka på Shift, för att jag inte använder musen.

Och jag är fortfarande intresserad om det finns något som justerar lagren ovanpå varandra automatiskt i CS2. Har läst någonstans att man kan få flera exponeringar ordnade automatiskt i programmet för att öka det dynamiska omfånget. Stämmer det?

timofej skrev:
Tack för svaret Christel! Jag förstår dock inte allt du skrev. Antagligen använder vi olika tekniker. Jag brukar öppna både bilder, sedan Ctrl+A och Ctrl+C på den ena, stänger den, skapar ett nytt lager på den andra, Ctrl+V. Jag förstår alltså inte riktigt när jag ska trycka på Shift, för att jag inte använder musen.
aha. oki. själv brukar jag bara dra den ena bilden över till den andra. det går fortare och är enklare.

timofej skrev:
Och jag är fortfarande intresserad om det finns något som justerar lagren ovanpå varandra automatiskt i CS2. Har läst någonstans att man kan få flera exponeringar ordnade automatiskt i programmet för att öka det dynamiska omfånget. Stämmer det?
hur menar du justerar lagren? har du inte tagit bilderna med stativ?
jag har själv pysslat alldeles för lite med cs2 för att kunna svara.
och så har jag för mig att min kamera klarar av sånt automatiskt. (måste banne mig prova nångång)

Estethia skrev:
aha. oki. själv brukar jag bara dra den ena bilden över till den andra. det går fortare och är enklare.
Aha, då har jag lärt mig något nytt, tackar! :)

Estethia skrev:
hur menar du justerar lagren? har du inte tagit bilderna med stativ?
När jag tar bilderna på stativ brukar det inte finnas behov att finjustera lagren. Men ibland har jag inte möjligheten att använda stativet och då måste man pyssla lite med bilderna för att få dem någorlunda över varandra. Jag får för mig att jag läst någonstans ganska nyligen att CS2 kan skapa en bild med stort dynamiskt omfång från flera bilder tagna med olika exponeringar. Jag undrar härmed om det stämmer eller det är något som jag bara fått för mig av någon anledning. Önsketänkande? :)

Estethia skrev:
och så har jag för mig att min kamera klarar av sånt automatiskt. (måste banne mig prova nångång)
D2x? Cool!

timofej skrev:
När jag tar bilderna på stativ brukar det inte finnas behov att finjustera lagren. Men ibland har jag inte möjligheten att använda stativet och då måste man pyssla lite med bilderna för att få dem någorlunda över varandra. Jag får för mig att jag läst någonstans ganska nyligen att CS2 kan skapa en bild med stort dynamiskt omfång från flera bilder tagna med olika exponeringar. Jag undrar härmed om det stämmer eller det är något som jag bara fått för mig av någon anledning. Önsketänkande? :)
sant, det gör det ju förstås inte.

jag vet inte heller om cs2 fixar det (minns inte så noga från seminaret vad som var nytt).
så jag är förstås oxå nyfiken på ett ev. svar.

Vill du lägga två eller flera lager över varandra så kan du använda flyttverktyget, markera alla lager samt de små knapparna längst upp i PS. Den funktionen borde iofs. finnas med i äldre versioner än PS CS 2.

PS CS 2 har annars en ny funktion som gör det möjligt att få ett lager att 'fastna till' 'snap to' ett annat lagers kant men är nog inte det du är ute efter nu.

Estethia skrev:

vill man rotera ett lager kan man oxå trycka ctrl+T och sedan hålla ner shift och dra runt lagret.
Behövs iofs. inte hålla in SHIFT för att det ska funka med shift inne blir det bara mer stegvis rotering.

Bilagor

• picture 1.png
    picture 1.png
    3.7 KB · Visningar: 98
digitalzero skrev:
Behövs iofs. inte hålla in SHIFT för att det ska funka med shift inne blir det bara mer stegvis rotering.
jag menade att om man vill vara säker på att bilden verkligen hamnar rätt så håller man inne shift.
att inte göra det gör det väldigt pilligt att få det helt rakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar