Annons

Fingeravtryck - bästa bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsa507

Medlem
Håller på med ett exjobb om fingeravtryck på Linköpings universitet och ska testa om det går

att lura fingeravtrycksläsare med förfalskade fingeravtryck av gelatin.

Lite kortfattat går det jag ska göra ut på följande:
Placera ett fingeravtryck på ett glas eller liknande yta.
Göra fingeravtrycket synligare mha. exempelvis kolpulver.
Fotografera fingeravtrycket med en digitalkamera.
Bearbeta bilden i Photoshop CS.
Skriva ut bilden.
Etsa ett kretskort för att få fingeravtrycket tredimensionellt.
Använda etsningen som en gjutform och göra en gelatinlösning som jag häller på gjutformen

för att få en kopia av fingeravtrycket i gelatin.
Testa fingeravtrycksläsare och se om jag kan lura dem.

Det jag skulle behöva hjälp med är bildbehandlingen i Photoshop. Har själv testat och

försökt få till en bra bild, men lyckas inte riktigt få den som jag vill ha den. Det jag

först och främst skulle vilja göra är att få tunnare svarta linjer. Både ursprungsbilden,

beskrivning av vad jag gjort för bildbehandling och resultatet finns på:

http://www.cyd.liu.se/users/~marsa507/fingerprints.html

Tar jättegärna emot förslag på förbättringar på bildbehandlingsbiten!
Tilläggas kan kanske att det är mina egna fingeravtryck på bilderna.

Är inte så jättehaj på fotografering men har lärt mig en del nu och tycker att bilden blir

hyfsat, men om det är någon som har förslag på hur man kan få en bättre bild från början så

tar jag även tacksamt emot det! Använder en Minolta DiMage 5.

Jag vet inte riktigt hur du ska göra med gelatinet för att få det så pass exakt det riktiga tumavtrycket som det nog måste vara, men en idé är att göra tumavtrycket i banor (illustrator). Det är ett jäkla pill att få det 100% bra, men det här beror såklart på maskinen som ska göra avtrycket i 3D, hur känslig den är.

Men jag tror nog illustrator är smidigast.

Jag funderar på om fotografering är den optimala metoden att omvandla fingeravtrycket till en kopia av gelatin. Antag att en flatbäddsskanner används och avtrycket applicerar på glasskivan som därefter färgas in med kolpulver på samma sätt som du beskriver i din text.Ovanpå avtrycket läggs sedan en jämn vit skiva. Sedan skannas avtrycket som en svartvit bild, alternativt som en färgbild och justeringar av nivåerna för de olika färgerna skulle kunna användas för att rena bilden.

Hoppas att det går att särskilja förfalskade fingeravtryck från äkta vid brottsplatsundersökningar. DNA-analysen av avtrycket visar att protslingen var ett gelehallon.

RolandM skrev:
Hoppas att det går att särskilja förfalskade fingeravtryck från äkta vid brottsplatsundersökningar. DNA-analysen av avtrycket visar att protslingen var ett gelehallon.

Smart! Ska testa att skanna istället för att fota. Låter dock lite skumt att det skulle bli bättre men det kanske det blir :)

Haha...ja det är ju ett problem faktiskt. Metoden jag använder användes redan på 1920-talet (enligt en bok jag läst) för att placera ut fingeravtryck...

Herr Åhman skrev:
Jag vet inte riktigt hur du ska göra med gelatinet för att få det så pass exakt det riktiga tumavtrycket som det nog måste vara, men en idé är att göra tumavtrycket i banor (illustrator). Det är ett jäkla pill att få det 100% bra, men det här beror såklart på maskinen som ska göra avtrycket i 3D, hur känslig den är.

Men jag tror nog illustrator är smidigast.

Det finns alltså inget liknande i Photoshop? Ska kanske testa illustrator i så fall.

Jepp, det har jag testat. Är dock lite farligt med ångorna och lite mer besvärligt än sotpulver plus att det inte blev lika bra resultat tyckte jag.

Låter som ett väldigt kul xjob!

För att ytterligare komma med lite fler program att välja bland: MatLab har en bildbehandlingstoolbox (kommer inte ihåg exakt ved den heter) som kan ha en del trevliga funktioner, bla kantdetektion etc. Dessutom så "brukar" MatLab finnas att tillgå för studerande.

/Magnus

marsa507 skrev:
Jepp, det har jag testat. Är dock lite farligt med ångorna och lite mer besvärligt än sotpulver plus att det inte blev lika bra resultat tyckte jag.

Dragskåp? ja men jag tror det är det snuten kör med du kan ju alltid ringa upp dom och höra lite om nån teknik

Jag hade helt fått för mig att polisen fortfarande använder kolpulver för att lyfta avtryck på enklare ytor (som man enkelt kan lyfta dem ifrån), och CA-lim för ytor som inte går att lyfta från (väldigt skrovliga ytor, tunnt papper osv)..

Nja...nu för tiden används i princip bara kemiska metoder. Det är väl möjligtvis på mindre rotlar som de fortfarande kör kolpulver och då kanske främst i andra länder som inte har like utvecklade tekniker som här i Sverige.

Finns ca 10-15 olika kemiska metoder som används beroende på material och omständigheter.

Fel av mig. Kolpulver används fortfarande på alla svenska kriminaltekniska rotlar, i synnerhet ute på brottsplatser. Det är i labbet sen som det används mest kemiska metoder.

ANNONS