Annons

Fina färger

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
När man ser alla fina bilder med härligt färger så blir man lite fundersam som glad amatör. Vad är det som gör att ni får så fina färger i era bilder? Därför så har jag några frågor.

1. Vilken film använder ni?
2. Fixar ni till det i Photo Shop?
3. Om man vill fotografera på sina jaktäventyr vilken film är mest lämpad för det ändamålet?
När man fotar på jakten så händer allt snabbt ex: en fågel flyger upp.
Har ett gammalt nikon objektiv 70-210 zoom bländare 1:4-5,6 och en Nikon 801.
Ge mig ett förslag på en bra diafilm att använda till mitt ändamål.

Mvh Thomas

Saker som händer snabbt i skogen kräver nästan Provia 400F och då får du såna färger du efterlyser gissar jag.

Har du exempel på bra/dåliga bilder?

Har precis provat Provia

Har precis iförskaffat Provian 400F för att test. Har tagit en bild som finns i mitt album från årets ripjakt och den blev ok tyker jag. Men den var nog den enda som jag var nöjd med av 200 bilder. Men det känns som man är på rätt väg i alla fall.

Mvh Thomas

Inga filter- annan film

Det finns nog inget filter som passar den typ av fotografering som du beskriver. Ett polarisationsfilter ger förvisso mer sting i färgerna men tar något extra steg ljus. Då är det bättre att du använder t.ex någon 100-film som du gillar och eventuellt pressar ett steg. Velvia 100 som kommer snart kan vara ett alternativ. Det finns säkert många som föreslår E 100VS eller Elitchrome 100 xc (samma film) men jag har provat under ungefär samma typ av fotografering som du beskriver. Kan bara säga att jag tycket det är något av det sämsta filmköp jag någonsin gjort. Gulstick så fort solen tittar fram och supertaskig skärpa. Filmen är dock bra för kvälls/nattfoto och vid lite kallare ljus.
Ett varmtonsfilter kan ge lite varmare färger men ger inte någon vidare extra stuns i färgerna.
Du kan ju testa en rulle Kodachrome 200 och se hur du gillar den filmen. Superskarp men lite kornig vid vissa ljussituationer.
Testa på!!!

Fuji är ju kända för att ha bra fart i färgerna. Gå in och läs om deras filmer under recensioner. Det är många som tycker att kodaks filmer ger naturliga och varma hudtoner vid porträtt-fotografering men att dom är lite bleka eller utfrätta vid naturfotografering.

Jag är inte helt enig om att du ska använda iso 400. Det hänger självklart mycket på väder och miljö. En mörk dag inne i stora mörka skogen innebär klart att du skal köra med en 400, men är du på jakt i gläntor, kalhyggen och liknande de dagar det är lite ljusare, ville jag nog rekommendera en 100 eller 200. Och slutligen hänger det ju på vilken bländare ditt objektiv ger möjlighet för. f/4 ser jag. Ja... då kan det ju gott vara att du blir tvungen att köra med 400.

Sen kan det ju lätt vara så att mörka djur i en mörk skog inte blir allt för interessant.

Om du skaffar ett polaroidfilter kan du få mera kontrast i moln och få en blåare himmel. Kom bara ihåg att vrida på filtret till det att du uppnår den optimala färgen. (Det ska ställas in.)

Vilka filmer man än använder så lär det vara svårt att få samma stuns i färgerna på bildskärmen som på papperskopian, även om inscanningen sker enligt konstens alla regler. Så lite pyssel i bildbehandlingsprogrammet kan väl alltid behövas. Till "normal" bearbetning räknas kanske justering av nivåer och så lite oskarp mask på det.

digitalkamera

Jag plåtar med digitalkamera (nikon cp4500). Jag vet inte vad man tycker om det på detta forum. Men jag "förbättrar" färgerna i photo shop elements. Och sedan tar jag bort brus och skärper upp i ett program som heter NeatImage.

Svar fråga.Underexponerar det mesta mer eller mindre och får lite mustigare bilder.
1: För tillfället Fuji Sensia 100
2: För att efterlikna originaldiat så nära det går.

3: T.ex Fuji Sensia,Agfa RSX 50,100,200 iso.

mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar