Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filtret har fastnat!

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
För en dryg vecka sedan köpte jag ett vanligt UV-filter till mitt för tillfället enda objektiv i syfte att skydda mot repor. Tyvärr blev jag så ivrig att montera det så jag glömde göra rent ordentligt på frontlinsen innan. Och nu när jag försökte ta av filtret för en riktig rengöring så får jag inte loss det...
Jag har kollat att filtret inte sitter snett, utan det är helt enkelt bara väldigt väl påskruvat.

Någon som har något tips har man kan få loss det?

Prova att trycka det mot en högfriktionsyta, kanske undersidan av din musmatta, och vrida på objektivet. Många problem med fastsittande filter löser sig om man inte håller i ringen, den är ju flexibel och låser hårdare om den deformeras.

Låt kameran/objektivet bli kallt. Värm därefter upp objektivet genom att hålla runt det med dina varma fingrar utan att röra filtret. Försök därefter med ovan nämnda metod.
Eventuellt kan du sätta ett gummiband runt filtret först och försöka skruva loss det på vanligt sätt utan att klämma för mycket.

Lyssna på Jim!

Jag kom hem efter en blöt kväll på Åbytravet & hade tappat min D7i i backen, UV-filtret var sprucket & satt som berget.

Intelligent som man alltid är efter några öl så ägnade jag nån timme till att få bort skiten men lyckades inte speciellt bra, rörtången kom inte fram men väl polygripen...

Problemet blev att filtret satt hårdare än någonsin.

Testa Jims metod, om inte den funkar så föreslår jag en kameraverkstad.

Jag löste mitt problem med min kompis Dremmel, en mycket liten maskin som man b.l.a. kan koppla på en liten kaptrissa på. Min vän är mästare på denna maskin & löste detta galant!

Rekommenderar dock ej Dremmeln om man inte har mycket stor vana vid denna!

Jag har vid något tillfälle fått av ett kisslande filter genom att skruva på ett till utanpå och sedan skruva av båda samtidigt. Funkat bra, risken är ju dock att du blir sittande med två filter på kameran. Fördelen med den här metoden är att du får lite mer att hålla i och på så sätt kan fördela trycket på filterna lite jämnare.

Jalle

Ta av objektivet från kamerahuset och lägg det en stund i frysen (1 minut är nog tillräckligt). Använd sedan baksidan på musmattan..precis som Jim nämnde. Jag gjorde så när mitt UV-filter hade fastnat. Från att ha suttit berghårt fast, var filtret efter ett besök i frysen, väldigt lätt att skruva av. Förmodligen behöver du inte ens använda någon musmatta..

Jag brukar sätta på handflatan utan att röra vid glaset, trycka till och skruva samtidigt (åt rätt håll).
Har alltid fungerat.

Det finns speciella filterborttagarverktyg i "omegaformad" plast (väldigt enkel konstruktion). Kan vara bra att ha om t.ex. inte någon frys finns i kameraväskan. Kolla med fotoaffär.

Brukar linda eltejp runt filtret och sedan dra i änden (ungefär som man startar en utombordsmotor)

Funkar ofta mycket bra.

/Göran

Hejsan allesammans och tack för svaren!

KGS förslag var väldigt lockande men jag hade ingen rörtång i verktygslådan ;)

Jag provade dock frysboxmetoden och det gick utmärkt, trots att jag bara har ett lite varmare frysfack. Jag behövde inte ens använda musmattan efteråt utan det lossnade ändå.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto