Annons

Filtertips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Har nu fått tillskott i kameraväskan, ett cokin filtersystem. Två avtonade gråfilter och ett polfilter. Var ute och testfotade men tyckte inte att jag fick till det något vidare:(, jaja krävs väl lite träning:).
Har nån några bra användartips? Läste någonstans att man t e x ska ställa in exponeringen med det avtonade gråfiltret avmonterat, låter lite bökigt..kan man inte mäta ljuset med filtret på?

Bör man kombinera polfilter med det avtonade?

Till sist, förslag på bra filterförvaring i väskan..de medföljande fodralen är ju under all kritik! Känns inte bra med plastfodral där filtret far rundor...

Mvh/jari

Den metoed jag använder för ljusmätning i samband med avtonat gråfilter, är att mäta det infallande ljuset med filtret omonterat från marken , eller i handen och göra sedvanliga kompensationer. Alla vörden matas sedan i till kameran ställd i manuellt läge. Därefter monteras filtret och bilden tas. Anledningen till detta är att himlen som oftast ska dämpas är ointressant att mäta ljus från, den kommer ändå att bli rätt exponerad tack vare det dämpande filtret. Har några båtar i portföljen från Stendörren som inte gör många knop, där avtonat filter är använt.

Du bör mäta ljuset innan du sätter på gråfiltret eftersom tanken är att du ska exponera efter förgrunden, om du mäter med filtret på kommer det bli svårare eftersom det gråa då är med och lurar ljusmätaren.
Du kan använda polfilter och nd tillsammans, kan säkert leda till skärpeförlust etc, men jag har inte märkt något i bilderna.

mvh

Johan

Ok..ska prova med att mäta ljuset innan jag sätter på filtret. Behöver kanske ha filtret helt av utan kan låta det sitta på toppen så att det inte skymmer objektivet?
Löste filterförvaringen...cd förvaring på ÖB, 15kr :)

Cokin filtersystem ..?

Hur funkar det o hur ser det ut.
Har läst om det men inte hittat ngt till "påseende".
Har varit inne på scandinavian photo i mölndal men dom har inget hemma.

mvh
Danne

D.S. skrev:
Cokin filtersystem ..?

Hur funkar det o hur ser det ut.
Har läst om det men inte hittat ngt till "påseende".
Har varit inne på scandinavian photo i mölndal men dom har inget hemma.

mvh
Danne

Cokins filtersystem förslagsvis P-systemet, består följande måste delar:

- Filterhållare, finns plats för tre kvadratiska filter i den. Den är roterbar och filtren kan justeras i höjdled.
- Anpassningsring för fastsättning i optikens filtergänga, på vilken filterhållaren sedan monteras.

Systemet kan sedan kompletteras med lämpligt antal filter olika slag. T ex avtonat gråfilter, gråfilter. Det finns även färgade filter.

På själva filterhållaren kan även särskilda motljusskydd monteras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar