Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterhallar

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
1. Ursakta stavningen, ar i London.
2. Ska kopa mig ett graduerat grafilter tankte jag, ska ut pa lite landskapsfoto nasta vecka. Tankta kopa dessa fyrkantiga filter som man kan flytta upp och ner i en hallare. Vet nagon hur det ligger till med kompabilitet mellan olika marken pa hallare och filter.
3. Om man har olika diameter pa objektiven, 62, 55, 49mm, vad ska man tanka pa?
4. Annars med fyrkantiga filter, finns alla motsvaigheter till runda filter. Vad tycker du fungerar bast. Kan man kaena nagot pa endera?

5. Har du nagot annat att komma med angaende fyrkantiga/runda filter?

Tack pa forhand...

pl_Johan skrev:
Vet nagon hur det ligger till med kompabilitet mellan olika marken pa hallare och filter.
När det gäller "P-systemet", alltså 85 mm-filter så har jag erfarenhet av ett par märken. Cokin passar i Hitech. Hitech passar ibland i Cokinhållare. Hitech kan vara ca en millimeter bredare ibland, det är lite toleranser på dem. Det är inga problem att fila ner ett filter om det är för brett.

Singh-Ray är dyra men bäst. Hitech har lite bättre rykte än Cokin som kan ha problem med färgstick i filter som skall vara neutrala. Lee är ett fjärde märke, men det har jag noll koll på.
pl_Johan skrev:
3. Om man har olika diameter pa objektiven, 62, 55, 49mm, vad ska man tanka pa?
Köp en hållare och anpassningsringar till alla diametrar på filtergängor.
pl_Johan skrev:
4. Annars med fyrkantiga filter, finns alla motsvaigheter till runda filter. Vad tycker du fungerar bast. Kan man kaena nagot pa endera?
De kvadratiska filtren är i plast och saknar antireflexbehandling. De försämrar alltså bildkvaliten mer än riktiga filter. Dessutom är de bökigare att hålla på med. Jag tycker inte att ett filtersystem för plastfilter är ett bra alternativ för annat än avtonade filter, där de är ett måste, och "sällanfilter" som man inte vill lägga så mycket pengar på. Priset är det som ligger på plussidan. Annars finns de flesta filtertyper, till och med polarisationsfilter. Men jag rekommenderar riktiga runda filter i optiskt glas med antireflexbehandling.
pl_Johan skrev:
5. Har du nagot annat att komma med angaende fyrkantiga/runda filter?
Kolla efter motljusskydd till det system du väljer. Det finns flera olika modeller, från kompendier till enkla "byggsatser" med fyrkantsrör som man staplar på varandra.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.