Annons

filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengan P

Aktiv medlem
Hejsqan jag har några funderinga vilka filter man bör ha i sin fotoväska som nybörjare.

och sen undrar jag om ett filter ett Hoya FL-DAY satt och sökte igenom recentionerna men det fanns inte med där..


ha en kalasdag alla :)
 
Du behöver inte så mycket filter med en digitalkamera. Filtereffekten kan du ofta få i efterbehandlingen istället eller genom att justera vitbalansen i kameran.

Många har ett UV-filter för att skyda optiken. Ett polarisationsfilter kan kanske vara användbart för att få bort reflerxer, t.ex. i vatten.

FL-DAY används när man har lampor av en viss typ ( fluorescent daylight), men med en digitalmakera kan du ju justera vitbalansen för att kompensera för olika typer av belysning.

Kort sagt, det är inte så mycket filter du behöver med en digitalkamera.
 
åhåå härligt med snabba svar och förklarande :)

sitter och funderar lite på fjärrkontroll kanske det är nått att införskaffa läst runt lite på forumen och dyligt och det verkar som en bra ide men vilken passar till en minolta D5D har förstått att det ska vara en trådbunden men hittar inget jag är ju totalt nybörjare på detta och har ingen aning om beteckningar och modeller någon som har ett tipps ?
 
Ljus som reflekteras i en yta blir oftast ganska starkt polariserat i en riktning. Genom att ha ett polarisationsfilter på kameran och vrida det rätt kan man "släcka ut" reflexer. Ett polarisationsfilter går därför inte att ersätta med digital efterbehandling.

Tyvärr dämpar det allmänljuset rätt kraftigt också, ungefär ett steg.

Det finns två typer av polfilter, linjära och cirkulära. Autofokusen kan fungera dåligt om du har linjärt polfilter.
 
Bengan P skrev:
åhåå härligt med snabba svar och förklarande :)

sitter och funderar lite på fjärrkontroll kanske det är nått att införskaffa läst runt lite på forumen och dyligt och det verkar som en bra ide men vilken passar till en minolta D5D har förstått att det ska vara en trådbunden men hittar inget jag är ju totalt nybörjare på detta och har ingen aning om beteckningar och modeller någon som har ett tipps ?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=RM-S1AM

är den fjärr du söker,den e iofs inte minolta men den funkar som den ska,har en likadan själv!
liten plastig,dyr å märkligt konstruerad men som sagt så gör den jobbet!
 
så sony

så sonys fjärr funkar med minoltas dynax 5d ahaa ja de borde den kanske göra ;) tack för tippset och det snabba detailejarde svaret med länk och allt :)
 
inga problem! =)
snokade som bara den efter minoltas variant men var för sent ute så det blev sonys!
kan bara inte förstå sonys priser,sjukt höga,men eftersom det e en sjukt skön kamera så fick det bli detta systemet även om jag visste att det skulle övertas av sony!
 
priser

kanske det finns begagnade där ute i fotovärlden.
får väll slänga ut en annons på köpes tror jag :)
resten av mitt system är ju beg grejjor så kanske man kan få tag på en fjärris oxå.
 
Precis införskaffat mig F-DL, Polaresering samt UV filter.

Jag testade att ta kort med exakt samma inställningar mm med F-DL filtret och UV filtret respektive utan filtrena men såg ingen som helst skillnad på bilderna...

F-DL filtret skulle stärka färgarna och få fram "de verkliga" färgerna men jag ser ingen skillnad.

Behöver man ha lampljus med i bilden för att det ska fungera och UV filtret då det är väldigt starkt och reflekterande motljus t.ex.?
 
Bengan P skrev:
Hejsqan jag har några funderinga vilka filter man bör ha i sin fotoväska som nybörjare.

Visst kan man göra mycket i efterhand i photoshop, som någon skrev. Men ett par filter brukar jag alltid se till att ha: UV (mest som skydd för objektivet), cirkulärt polarisationsfilter och förstoring-/närbildsfilter (som ett betydligt billigare alternativ till ett ordentligt makroobjektiv).

Sedan har jag precis beställt ett tonat gråfilter, men har det inte i kameraväskan ännu. Med det kan du mörka ner en ljus himmel, utan att få underexponering på nedre halvan av bilden. Visserligen går det att göra i photoshop, men det är väl en smaksak om man vill göra det före eller efter exponeringen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.