Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinky

Medlem
Känner mig trygg att ställa frågor här på Pentax-avdelningen eftersom jag har e Pentax själv :)

Jag har nu beställt ett nytt objektiv men kom på att jag kanske borde ha några filter i min kameraväska. Så jag tänkte fråga er vilka filter är ett "måste" att ha i sin väska?

Sen är jag oxå intresserad av att köpa filter som ger bättre skärpa på foton och även t.ex. blåare på himlen vid utomhusfotograferingar. Men även en "mörk" filter vid gripande bilder som t.ex svart & vit fotona. Vad rekommenderar ni för filter till Pentax k100d?

MVH Ulrika

Pinky skrev:
Känner mig trygg att ställa frågor här på Pentax-avdelningen eftersom jag har e Pentax själv :)

Jag har nu beställt ett nytt objektiv men kom på att jag kanske borde ha några filter i min kameraväska. Så jag tänkte fråga er vilka filter är ett "måste" att ha i sin väska?

Sen är jag oxå intresserad av att köpa filter som ger bättre skärpa på foton och även t.ex. blåare på himlen vid utomhusfotograferingar. Men även en "mörk" filter vid gripande bilder som t.ex svart & vit fotona. Vad rekommenderar ni för filter till Pentax k100d?

MVH Ulrika
Det finnas absolut inga filter som är ett måste, framförallt inte med digitalkamera och en dator med ett bilredigeringsprogram. Väldigt mycket av det filter en gång gjorde, kan man nu ordna i datorn.

Det vktigaste undantaget från det är nog polarisationsfilter. Ett polarisationsfilter minskar reflexer i t.ex. lövverk, eller vatten, samt gör himlen mörkare och mer kontrastrik. Du måste ha ett cirkulärt polarisationsfilter om autofokusen skall fungera. Tänk på att allt du sätter framför objektivet försämrar bildkvaliteten så köp inget billigt skräpfilter. Ett bra cirkulärt polarisationsfilter är dyrt. Tänk dessutom på att ditt filter blir din nya frontlins och alltså bör skyddas av ett motljusskydd för at hindra reflexer. Förhoppninsvis fungerar det du redan har till objektiven, även med filter.

En annan sak att tänka på är att om du skall använda någon typ av filter till vidvinkliga objektiv, kan det ibland krävas speciellt tunna modeller så att inte filterringen kommer med på bilden och orsakar vinjettering.

UV filter, Skylight och liknande filter behövs inte idag. En del använder dem för att skydda den dyrare fronlinsen på objektivet. Tänk bara på att om man köpr ett dyrt objektiv för bildkvlitetens skull, skall man inte slänga in onödigt mycket glas framför. Om man gör det så måste filtren vara av minst samma kvalitet som objektivet.

Färgade filter som t.ex. röd eller orangefilter som användes för att skapa större kontrast vid svartvit fotografering behövs inte heller eftersom det är lätt att åstadkomma dessa effekter i t.ex. Photoshop vid konverteringen till svartvitt. Dessutom har många kameror denna typ av filter inbyggt elektroniskt i kameran om man så önskar. Brukar finnas en meny någonstans. Vet ej om K100 har detta.

Färgkorrigeringsfilter som man använde för att kompensera för olika färgtemperaturer har idag ersatts av vitbalasljusteringen hos digitalkameran.

Effektfilter av olika slag t.ex. starfilter borde också finnas digitalt, men detta har jag aldrig sett/testat. Det är typ av filter som man använder mycket sällan.

Gråfilter, eller ND-filter behövs inte i normasituationer, men kan vara anvädbara om man behöver lång slutartid, och dåligt skärpedjup i starkt belysta situationer. Köp inte sådana filter förrän du kännt behovet några gånger. Idag kan man ju ställa ner ISO i kamera, det räcker många gånger för att lösa problemet. Det finns ocså ND filter som är tonade så att de är mörka över halva och ofärgat på den andra halvan. Dessa är utmärkta för att mörka ner t.ex. en ljus himmel. Ett sådant typ av flter bör inte skruvas på kameran utan vara kvadratiskt. Det sätts sedan i en särskild hållare som skruvas fast. Det gör att filtret kan skjutas upp och ner så man kan variera hur mycket himmel man har med på sin bild. Cokin gör t.ex. den typen av filter. (Cokin har filter av alla typer som passar i det fästet).

Om du tänker börja använda filter så tänk på att filter av bra kvalitet är dyrt och att det därför är trevligt om man kan använda samma filter på flera olika objektiv. Då är det bra om det är samma diameter på fronlinsen på många objektiv. kameratillverkarna brukar tänka på detta genom att åtminstone ha ett fåtal olika diametrar. Jag har t.ex. 67 mm på många av mina Pentaxobjektiv.

Ett annat alternativ är så kallade stepringar. Det gör att man kan sätta fast för stora filter på objektivet. Det finns två stora nackdelar med detta. Dels bygger kombinationen mer, och alltså blir det en större risk för vinjettering vid vidvinkliga objektiv. Dels är det inte troligt att motljusskyddet fortfaranade passar, varför stor risk för reflexer blir resultatet.

Det är också lite extra omständigt att använda filter. Själv orkar jag nästan aldrig plocka med filter, än mindre montera dem på kameran.

Jag planerar dock att köpa ett riktigt bra polarisationsfilter för 67mm att ha med i väskan. Det är oslagbart om man skall fota vatten, hus (fönsterrutor), natur (gräs och lövvverk), eller himmel.

Senast ändrad:
Re: Re: Filter

quarc skrev:
Gråfilter, eller ND-filter behövs inte i normasituationer, men kan vara anvädbara om man behöver lång slutartid, och dåligt skärpedjup i starkt belysta situationer.
Jag tror du menar "Kort skärpedjup", dåligt skärpedjup är någonting helt annat.

Re: Re: Re: Filter

FILM) (Anddje skrev:
Jag tror du menar "Kort skärpedjup", dåligt skärpedjup är någonting helt annat.
Jag menar oftast samma sak när jag säger dåligt eller kort, men du har rätt, kort skärpedjup är tydligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar