Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Nybörjare här... och läser om något som heter ND filter och att de finnsi olika varianter med olika nummer beteckningar vad nu dessa nummer står för...Jag har i mina ägor fyrkantiga filtwt som jag vissy ska sättai hållare fram på kameran... ett halv- grått, oranget, blått och ett helgrått. Har testat det blå mot himmelenoch förstår att man kan färgsätta himlen så den blir mera blå... det oranga förstår jag ger samma effekt men det grå..... och helgrå...när använder man det och vaf skiljet ND filteråt mot kina filter...

någon som kan svara?

Inte för att vara taskig men....Google it ;)

ND filter används (exempelvis) då man vill kunna ta bilder med lång slutartid utan att riskera överexponering. Finns, som du nämnt, som både helfärgade och tonade. Siffran på filtret anger hur mycket ljus som släpps igenom. Låg siffra - stort ljusgenomsläpp, högre siffra - mindre ljusgenomsläpp.

Färgfilter är inget jag använt. Kan på rak arm inte komma på något användningsområde de kan användas för då man fotar digitalt. För film är det klart en annan femma.

om man vil ta kort utomlands tidig morgon och kvällen bör man använda ND filter då? vad är den mest brukbara siffran på ett nd filter då?

om man vil ta kort utomlands tidig morgon och kvällen bör man använda ND filter då? vad är den mest brukbara siffran på ett nd filter då?

Nästan omöjligt att svara på, beror ju på vad motivet är, hur ljuset är...och hur du vill att bilden skall se ut ;)

Om man tänker sig att man står på en strand och blickar ut över havet kan man tänka sig att en lång slutartid gör att himmlen blir överexponerad och stranden/förgrunden blir bra. På samma sätt kan kan en kort slutartid göra att himmlen blir bra medan stranden/förgrunden blir underexponerad.

Har man stativ är det rätt enkelt att ta två (eller flera) exponeringar och lägga ihop dessa i ex Photoshop. Gillar man inte Photoshop (eller att ta onödigt många bilder) kan man använda ett graderat ND-filter. Den övre/mörka halvan ser till att himlen inte överexponeras medan den undre/ljusa halvan ser till att förgrunden blir ordentligt exponerad. Något förenklat...men i alla fall.

För landskapsfoto är väl låga nummer en bra början typ ND2, ND4, ND8,..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto