Annons

Filter/zoom/tele Dimage Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

Solan109

Medlem
Nu har jag tittat runt bland filter och zoomar som man kan köpa till extra till Dimage Z3 http://www.cyberphoto.se/?minolta/digital/z3.php

Jag är en glad amatör som skulle vilja ta foton med skärpa i, komma närmare motivet och prova på att ta macro bilder.

En systemkamera har jag inte råd med just nu men skulle vilja prova på mer än att bara "titta" och "knäppa".

så jag har kommit fram till att köpa en adepter så jag kan använda filter/zoom för 52 mm gänga

ett UV filter har jag förstått är bra att ha för att skydda.

Nu undrar jag om ett närbildsfilter skulle "duga" för att förstora upp motivet när jag ska försöka ta macro bilder ?
(Z3 har 12x optisk zoom, och en nörgräns på 1 cm)
Vilken styra ska jag tänka på att ha ?

eller är det ett bättre alternativ att köpa ett makro objektiv/zoom för en mkt dyrare penning ?

Har även funderat på Telekonverter,men då blir det genast lite dyrare - men det kanske är värt att köpa till det på en gång ? Hur pass mkt bättre resultat blir det med en telekonverter egentligen ?

Och slutligen en antagligen dum fråga, men kan man använda alla sorters filter/zoomar som har 52 mm gänga (om det inte specifikt står att det är för ett speciellt märke)
?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.