Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter vid blå LED-belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Ett återkommande problem när jag fotar saker som händer på en scen är att det ofta är blå LED-belysning som lever rövare med bilden. Många av er förstår antagligen vad jag menar - jag antar att den blå kanalen mättas och det blir omöjligt att tex få tillbaka naturliga hudtoner.

Min gissning på vad som händer är att LED-belysningen är en ganska smal spektrumspik som ställer till det för kamerans färghantering. Det borde gå att hantera om man har ett filter på sitt objektiv som dämpar just den spiken. Inte dämpar blått i allmänhet alltså, utan just där LED-ljuset verkligen slår igenom.

Finns detta att köpa? Det kan inte vara bara jag som har problem med blått scenljus.

Det är klart att för att funka måste filtret vara matchat mot den LED som används. Jag vet inte, men det skulle kunna vara så att det i praktiken är en eller ett fåtal sorts LED-ljus som används i sådana sammanhang och då borde det inte vara ohanterligt. Kanske för dyrt för att det ska vara värt det om man inte är proffs, men i princip lösbart.

Så... någon som vet något om detta?

Säkert en nyttig teknik för vissa fall, men inte vad jag är ute efter. För att förtydliga: när det blir så här till exempel. 100 % crop från en nylig bild. Jag tror inte det är så mycket att göra här utom att dra ned på blå mättnad en aning; jag tror det är en egenskap i själva sensorn, eller i vart fall väldigt sensornära, som gör att det blir så här med blått LED-ljus.1663349598363.png

Enda chansen är nog att puffa in lite blixtljus. Tror inte det behövs mer än att stämningen kan behållas.

Det ser ut på bilden som om den blå kanalen är utfrätt (framförallt i håret) kanske underexponera en smula kan göra susen?

Hm, jag tolkar svaren som att filter sådana som jag pratar om inte är brett tillgängliga i alla fall.

gamleJ - Blixtljus när jag fotar saker som händer på en scen är nog inte superpoppis.

jennybalsta - Ja precis, den blå kanalen är mättad, det är det som är problemet. Underexponera skulle i princip kunna hjälpa, men det skulle nog krävas rätt mycket (samt även, på en Z-kamera, försvåra fokusering). Kan jag lösa det med ett filter vore det att föredra.

Du får väl prova med ett gult filter. Det räcker kanske med ett svagt gult för att få ner det blå till hanterbara nivåer.
Problemet är väl närmast om det behöver vara det som åtminstone i andra sammanhang kallas för ett notchfilter. En snabb koll gav vid handen att sådana finns även för optiska sammanhang, men kanske inte direkt just i det som är aktuellt här.

Senast ändrad:
Problemet är väl närmast om det behöver vara det som åtminstone i andra sammanhang kallas för ett notchfilter. En snabb koll gav vid handen att sådana finns även för optiska sammanhang, men kanske inte direkt just i det som är aktuellt här.

Jodå, visst finns det sådana, de är inte ens speciellt svåra att göra längre. Och det är precis det jag efterlyser i trådstarten. Men marknaden för det i fotosammanhang verkar inte vara stor nog för att det ska finnas, i alla fall inte så att jag hittar det.

Ett långpassfilter som blockerar allt under 450-465 nm är aggressivt men effektivt..
Då kommer allt blått och UV där under att stoppas.
Du vill nog inte gå högre för då kapar den allt för mycket av det blå ljuset.

Men kanske blir det inte speciellt fina bilder då allt blått klipps.

möjligheten är att kanske titta på Hoyas w2/w4 som inte klipper allt blått men blockerar det 1/4 alt 1/2 steg. Det kan räcka om det tar udden av den vassa blå tonen.
du kan alltid kombinera de två och nästan nå ett steg.

Sunlike.png

Ljuset från dioder ser ofta ut som i bilden till vänster, som du var inne på i första inlägget. Det finns LED som mer efterliknar solljuset, förhoppningsvis kommer dom bli vanligare framöver.

Ett långpassfilter som blockerar allt under 450-465 nm är aggressivt men effektivt..
Då kommer allt blått och UV där under att stoppas.
Du vill nog inte gå högre för då kapar den allt för mycket av det blå ljuset.

Men kanske blir det inte speciellt fina bilder då allt blått klipps.

möjligheten är att kanske titta på Hoyas w2/w4 som inte klipper allt blått men blockerar det 1/4 alt 1/2 steg. Det kan räcka om det tar udden av den vassa blå tonen.
du kan alltid kombinera de två och nästan nå ett steg.

Ja Hoya W4 ser ut att kunna vara ett alternativ faktiskt. Tack!

Det verkar inte säljas av vanliga fotohandlare i Sverige så det blir nog en utlandsbeställning i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar