Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till Sigma 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Ska köpa ett EX 70-200/2.8 HSM och ska ha ett polfilter til detta.

Klart är väl att man inte ska slänga på ett Hoya eller soligor på en glugg för 10000:- +...

Så B&W circular för 895:-
eller ?? finns det något annat ?

77mm kostar ju en del... :(

Sen är det dehär med skylight... vissa säger att det inte alls behövs, då är det bättre att ha objektivlocket eller motljusskyddet som skydd.

B&W har ju ett polfilter med varmton i..någon som prövat det ?

Undrar också varför du tycker Hoya skulle vara dåligt.Jag har inte sett nåt galet med mitt polfilter.

Jaja okej då :(

Läste bara lite på nätet, där verkade B&W vara så himla jättebäst och så..

Verkar dock som Hoya har större filterfaktor på sina..

Hoya = 3-4 vilket enl. de motsvarar 1-2 f. eller då 2 stegs långsammare exp.
B&W = 2.3-2.8 vilket då borde? motsvara 0,5-1 f. ??

Eller mäts inte filterfaktorn samma av alla??

Hej
jag har nyligen införskaffat mig ett B+W Warmton Polfilter i 77mm gänga. Det är verkligen gediget och ger ett mycket bra resultat på diafilmen. Priset är dock en nackdel 1595:- på Sandinavian Photo.

Jag vill rekommendera dig ett annat WarmtonFilter i Polfilter som är billigare men nog så bra. Det är Kenko / Hoya som gjort ett sådant. Tidigare fanns det bara att få tag på i USA.Det skall klara av att användas på brännvidder ner till 17mm vidvinkel utan att vinjettera enligt den amerikanska killen Moose´s.
Sverige vill inte ta hem det då jag frågat runt. Men nu finns det att få tag på i England.

Det heter Moose´s Filter. I 77mm gänga kostar det £77.80 + flygfrakt till Sverige knappt £4.00
I svenska kronor blir det ca 1200:- med en pundkurs på 15:-SEK
Här är länken till Speedgraphic

Hälsningar // Björn

Jo jag hittade det, men tack ändå för tipset. Läste lite olika kommentarer om Hoyas HMC filter. Det har ju en multicoating vilket tydligen gör det svårt/mycket svårt att rengöra. Man rattar ju en hel del på dessa filter.
Många rekommenderade att endast köpa deras standardfilter.

Nåja..ska leta lite på photo.net också..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar