Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliviero

Aktiv medlem
Vad funkar med den vidvinkeln utan att få någon vingettering? Vill inte att en eventuell filterhållare ska komma in i bild. Det som är aktuellt är gråfilter, både graderade och inte. Har hört att många använder sig av cokin då de ska vara rätt billiga. Är det nån som har erfarenhet av filter till det objektivet och som kan ge lite tips till en nybörjare? Ej graderade gråfilter kanske man kan köpa dem som man skruvar fast direkt på objektivet. Alla tankar är välkomna.

/Jonas

Själv använder jag Cokin P-vidvinkel hållare + Cokin filter till Sigma 10-20mm. Det funkar hur bra som helst och om du vill ha något som skruvas fast direkt så finns det cirkel gråfilter men jag skulle inte rekommendera det eftersom då kan man inte flytta nedåt o uppåt med horisition om du förstår vad jag menar.

Jo precis, det är vad jag också har läst. Däremot säger vissa att P-hållaren syns i bilden vid 10mm, stämmer detta? Finns det olika typer av hållare?

Varifrån köpte du ditt set och hur mycket fick du ge för det?

Ah, inte lika dyrt som jag trodde att det skulle vara, vilken positiv nyhet.

Det verkar finnas flera olika typer av graderade gråfilter, hur skiljer dom sig åt? 121P, 121F, 121M osv.

Själv kör jag med Cokin Filter P121 graduerat grått G2 Tonat (Nd8) och det är olika färger, strykor på toning osv. Välj det som passar dig bra!

När är det lämpligt att använda ett ND8 och när vore det bättre med mindre styrka på graderingen? Försöker lista ut vad som skulle passa mig bäst.

Finns det några alternativ till Cokins filtersystem?

Oliviero skrev:
När är det lämpligt att använda ett ND8 och när vore det bättre med mindre styrka på graderingen? Försöker lista ut vad som skulle passa mig bäst.

Finns det några alternativ till Cokins filtersystem?

Visst finns detalternativ till Cokin. Ska du använda Cokin till Sigma 10-20, så bör du köpa deras Z-pro. Till den hållaren använder du filter som är 100x150. Då slipper du vinjetteringen.
Cokins filter är inte mycket att skriva hem om. Många som är missnöjda med dom. Finns ett fabrikat som heter Hitech, som är av mycket bättre kvalitet. Köpes billigt från tex Robert White i UK

Vill du ha det bästa så är det Tiffen, Lee eller Sing-Ray som gäller.

Lycka till !

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto