Annons

Filter till Landskapsfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag åker till Toscana om ett par veckor och tänkte ägna den veckan t att fota (såklart) :)
kom på att jag kanske behöver lite filter .
Jag har ett cirulärt pol-filter men jag har inga graduerade gråfilter.

har kollat runt lite på dom svenska sidorna och utbudet är inte direkt stort.
problemet är att jag inte har så mycket pengar just nu att lägga på sånt så Lee filter går ju bort.. kostar ju många tusen kr om man ska ha allt.

även cokin filter kostar allt endel om man ska ha allting man behöver. Det går att få tag i dessa filter utomlands som då blir lite billigare men problemet är att dom oftast har så otroligt lång leveranstid så det går bort just nu.

googlade då lite till och hittade denna svenska sida
http://www.24.se/fototillbehor/kamerafilter/cokin-p-filter-c-1167-1.aspx

filter och filterhållare var ju löjligt billigt här. Jag förstår ju själv att kvaliteten inte är den bästa men min fråga är är dessa filter bättre än inga alls?
är det värt att köpa dessa tills man har råd att köpa Lee filter?

Någon som rent av har testat dessa fiter och kan säga hur dom är?

tack på förhand
/andreas
 
Löjligt billigt som sagt. Vore jag i din sits skulle jag inte tveka att köpa Cokin från den sajten. Visst, man får vad man betalar för: Cokins filter kan ge färgstick, de repas lätt, och finish på hållare och tillbehör ger ingen exklusiv känsla. Men ibland framställs Cokins prylar som näst intill oanvändbara, vilket är en överdrift.

Tänk på att om du använder vidvinkel, vilket jag antar att du kommer att göra eftersom frågan gällde landskapsfoto, så kan standardhållaren ge mörka hörn. Komplettera med den tunnare hållaren, vars nackdel å andra sidan är att den bara tar ett filter.
 
ursäkta det sena svaret,, har inte sett att jag fått något nämligen,, jag brukar få ett mail vid svar, men inte denna gången tydligen :)

hur som helst så köpte jag inga filter. dock gick det ganska bra att fota ändå,, vet ju inte riktigt vad jag missade eftersom jag aldrig fotat med sådanna fiter förut :)

tack för svaret i alla fall :)
 
Återupplivar min egen gamla tråd .
Jag är fortfarande på jakt efter filter. Har tänkt att köpa ett B+W ND110 för att få längre slutartider, problemet med det är att himlen oftast är så mycket ljusare än allt annat i bilden.

Har då tänkt att kanske köpa filterhållare och graduerade gråfilter också eller istället .

Som sagt tidigare i tråden så är det dyrt men har nu hittat dessa grejer från kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/kvadratiska-filter-och-hallare-typ-cokin-p-g131.html

Betydligt billigare än både cokin och Lee.
Är det någon här dom har erfarenhet av dessa ?

Tänkte i så fall köpa ett 3 stegs gråfilter och ett avtonat gråfilter. Samt adapterring och filterhållare.

En liten extra fråga också :). Om man sätter två st trestegs filter samtidigt, blir det sex steg då eller funkar det inte riktigt så?
 
jag är lite allergisk emot att stacka filter, har fått för mig att det kan uppstå konstiga reflexer odyl.

Har du inte DR så du kan lätta upp det mörka i efterhand om du fotar på basiso?

Har själv funderat på ett mörkt NDfilter, är det inte någon på MHB som har ett ND1000 eller liknande? har inte sprungit på ett sådant än tyvärr.
 
Tjena, håller du till här också? :)

Jag tror inte det är några problem med att stacka två st filter. Ganska vanligt att man gör det.
Ett mörkt nd filter är väl inga problem att få tag i? Finns i alla fotoaffärer, eller vad det inte det du menade?

Anledningen att jag vill ha avtonade filter är ju som sagt att jag vill jämna ut omfånget lite mellan himmel och mark . Samtidigt som jag vill få längre slutartider ich då får jag ju använda mig av ett gråfilter och ett avtonat samtidigt.
 
jajjemen det är här jag är :eek:)

Okay, jag har inte något konkret bevis på att det inte fungerar, kanske bara en fix idè.

ND8 har jag men jag tänkte på ett riktigt mörkt ND, det kanske är vanligare än vad jag tror?
 
Ah du menar tio steg till filterhållare kanske? Jag tänkte mest på runda filter som du skruvar på objektivet.

Då jag oftast fotar landskap på kvällen så vet ja inte om det är nödvändigt med 10 steg tex om man är vid havet och ska fota, då kanske det räcker med ett tre stegs eller sex steg im man tar två st då.
Om man vill ha slöjigt vatten.

Borde räcka tycker jag
 
varför inte köpa ett gråfilter bara, himlen kan du mörka ned i photoshop efteråt, hur ofta har man en rak horizont som behövs för ett tonat filter? + att man sitter fast i den kompositionen som filtret bestämmer.
 
varför inte köpa ett gråfilter bara, himlen kan du mörka ned i photoshop efteråt, hur ofta har man en rak horizont som behövs för ett tonat filter? + att man sitter fast i den kompositionen som filtret bestämmer.

Horisonten behöver inte vara spikrak bara för att man fotar med ett gradual-filter. Uppstickande träd brukar vara väldigt förlåtande mot att bli skuggade upptill, i synnerhet om gradienten inte är allt för skarp. Byggnader är inte alls lika förlåtande.
 
Anledningen är som sagt att det kan vara riktigt stor skillnad i ljus mellan himmel och förgrund. Blir himlen helt överexponerad så jan man inte fixa det i photoshop.
Likaså im man exponerar himlen rätt så blir förgrunden helt underexponerad. Blir sällan bra att lätta upp skuggor så mycket.

Man behöver inte ha en helt ren och rak horisont för det går ju att vrida filterhållaren ifall man har en klippa till exempel i kanten som sticker upp.

Så hur är jag låst i kompositionen menar du? Man kan ju dessutom flytta filtret upp och ned så man inte behöver ha horisonten i mitten av bilden om man nu inte vill det.
 
Du får köpa ett nytt hus med högre DR så du kan dra ner högdagrarna och höja skuggorna utan att förlora information ;o)

Skämt åsido så blev jag så sugen på ett ND1000 att jag beställde ett nu, ska bli roligt!
 
Jag använde Cokin graderade gråfilter förut, men råkade ut för färgstick som nämnts tidigare i tråden. Sedan bytte jag till Hitech filter istället (tillverkare Formatt), som är neutrala i färgen. Säkert inte lika bra som Lee, men med ett betydligt mer överkomligt pris. Såldes förut av Dito Photoproffs, men jag har för mig att de lagt ner. Kanske måste de köpas från utlandet. De finns i 85 och 100 mm bredd och jag använder 85:an i Cokin filterhållare, som egentligen är gjord för en bredd på 84 mm. Jag har filat lite på filtrena så att de skall glida ner lättare i hållaren. Fördelen med de graderade filtrena är att de är lite avlånga så att det är större möjligheter att skjuta dem upp och ned utan att kanten kommer i bild. Funkar dock inte hela vägen vid kraftig vidvinkel. Finns i olika mörkhet och med hård eller mjuk övergång. Ofta bra att ha båda beroende på motiv.

Jag har också ett ND 3.0 (10 steg = ND1000) från Hitech. Riktigt användbart tycker jag, men man får se upp med ljusläckage som kan ge runda fläckar. Kanske är ett cirkulärt skruvfilter bättre, t.ex. B+W ND110? I detta blogginlägg finns en bild tagen med detta (den svartvita): http://www.fotosidan.se/blogs/fotografbjarne/skanska-berg-och-klippor-i-kvallsljus.htm

Jag stackar filter ibland. Visst är det mer glas/plast som ljuset skall igenom, men jag tycker ändå att jag får en bra bildkvalitet.
 
Men är färgstick verkligen ett problem? Jag ändrar alltid färg och vitbalans i datorn sen ändå.

För att få lite konkreta svar nu då

1: filterhållare eller "skruvfilter typ bw nd110 vid kustfotografering på kvällen?
2: kommer två st trestegsfilter räcka för att få typiska kustbilder med slöjigt vatten?
 
Ja, om du har färgstick på ett graderat filter är det problem. Då får du en färg på den grå delen och en på den genomskinliga.
Jag vet tyvärr inte om skruvfilter verkligen är bättre för mörka ND. Har bara testat fyrkantiga och råkat ut för de här fläckarna vid några tillfällen, men försökt att skugga med händerna sista gången och det funkade då i alla fall. Jag har läst att andra haft någon tygbit över objektivet.

Två trestegs bör funka i lite svagare ljus. Vill du däremot ha riktigt långa exponeringstider i fullt dagsljus, så behöver du nog bortåt 10 steg.
 
Jag köpte gängat filter, har märkt vid UV-fotografering att direkt solljus gärna letar sig in vid långa exponeringar, tex så lärde jag mig att vara noga med att stänga för sökargluggen.
 
Får man förstick i ena delen av bilden pga det så fixar man lätt det i lightroom med rullgardinen .så jag ser inte det som ett så stort problem att jag inte köper det.

Anledningen till att jag vill ha hållare är för att det är riktigt mörkt med ett nd110 så då måste jag skruva loss det så fort hag ska ta en bild för att komponera och sätta skärpan.
 
Min erfarenhet är att färgsticken kan bli svåra att få bort även om du gör lokala ändringar. När du tar bilder med långa slutartider kan färgsticket ta över så pass att det blir svårt att få tillbaka de naturliga färgerna.

Personligen skulle jag inte snåla på filtrerna, men det blir ju som sagt dyrt... Beror ju självklart på hur kinkig du är också!
 
Min erfarenhet är att färgsticken kan bli svåra att få bort även om du gör lokala ändringar. När du tar bilder med långa slutartider kan färgsticket ta över så pass att det blir svårt att få tillbaka de naturliga färgerna.

Personligen skulle jag inte snåla på filtrerna, men det blir ju som sagt dyrt... Beror ju självklart på hur kinkig du är också!


Ok så vad rekommenderar du mig att köpa?
"Skruvfilter" eller filterhållare och vad i så fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.