Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmis

Medlem
Tjena!

Jag ska snart ut och resa (2½ veckor i Ungern) och undrar om det finns något schysst filter som gör så att det inte blir så skarpa färger när man fotar med mycket ljus. Kommer antagligen inte vara uppe med solen för att gå ut och fota så det hade varit smidigt med ett filter. Är det UV- eller polirisationsfilter jag ska ha? Eller är jag ute och cyklar, kanske inte finns nåt som gör det jag vill?

Du behöver nog inte något filter utan tycker du att det´blir för skarpa färger kan du minska mättnaden och/eller kontrasten i kamerans inställningar. Det viktigaste sitter förhoppningsvis redan på objektivet: Motljusskyddet.

Ett UV-filter kan ge ett visst skydd mot stänk och kladdiga fingrar, men måste gengäld hållas rent och kan ge fula reflexer i bilden. Rekommenderas egentligen inte. Som fotografiskt filter är det i stort sett värdelöst på en digitalkamera.

Ta med en linsborste och en putsduk istället. Ligger alltid i min fotoväska.

Polfilter kan ibland vara trevligt, det kan ge blåare himmel under vissa förutsättningar(solen måste stå rätt i förhållande till fotografen), mustigare grönska och kan släcka reflexer i vatten, glas och andra icke metalliska ytor. Effekten provas fram med kameran till ögat. Polfiltret ger ett par stegs längre slutartid eller större bländare. Fordrar viss träning för att resultatet ska bli bättre än utan.

Avtonat gråfilter kan ibland bättra på t.ex. en för ljus himmel. Sätts normalt i en speciell hållare i vilket det kan roteras och skjutas upp och ner. Jag som är en smula bekväm brukar hålla det i nypan bara. Funkar bäst med kameran på stativ. Kan ge fula reflexer då de vanligen saknar antireflexbehandling. Även det här filtret fordrar en viss träning för att resultatet ska bli bättre med än utan.

Lägg pengarna på flera minneskort istället och extra batterier.

Jag vet inte riktigt vad du menar men ...
I solsken och grönska fär man inte så mycket "grönt" utan Pol-filter, utan man får utfrätta/"vita" blad som åtgärdas med ett cirkulärt pol-filter. filteret vrids så man ser grönskan träda fram/ blänk att avta.
Här en fasad med snygga? reflexer:

Bilagor

• imgp8342-liten.jpg
    imgp8342-liten.jpg
    20.2 KB · Visningar: 256
Här en delförstoring (glömde att skärpa upp bilderna):

Bilagor

• imgp8342-liten detalj.jpg
    imgp8342-liten detalj.jpg
    18.4 KB · Visningar: 252
Och här med Pol-filter. Som synes får man bort himlen, men gillar man gardiner bättre ...

Bilagor

• imgp-detalj liten.jpg
    imgp-detalj liten.jpg
    17.3 KB · Visningar: 251
Okej, tack ska ni ha för svaren! Får väl komma på något annat att önska mig i födelsedagspresent än ett filter då.. :)

När man fotar mot solen (och himlen är över solen i den här bilden)får man ingen eller liten effekt på himlen, Moln skulle framträda mera i och för sig...
Däremot skkulle jag tro att alla naturfotografer använder pol-filter i dom flesta bilderna.

Bilagor

• imgp8343-liten.jpg
    imgp8343-liten.jpg
    22.8 KB · Visningar: 144
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar