Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa mig ett filter till min nya digitalkamera, främst för att skydda glaset i mitt (fasta) objektiv.

Det här är ett helt nytt område för mig och jag undrar om det finns något användbart alternativ till en enkel glasbit?

Det verkar rätt intressant med ett s.k polfilter. När jag sökte efter filterfrågor såg jag i en tråd att man förlorar en del ljusstyrka med polfilter. Finns de i olika styrka?
(Jag tänker förmodligen alltid ha filtret)
 
Ett UV-filter är ju perfekt för att skydda frontlinsen, det gör nämligen ingenting utom just att skydda den. Alla nya filmer är okänsliga för UV-ljus, det var förr det fanns problem med det, digitalkamerorna är inte heller känsliga för uv, filtren lever kvar just som skyddskåpor.

Ett polfilter förändrar ju färgerna och kontrasten väldigt kraftigt, det är en specialeffekt som nog ska användas som en sådan. Att ha på ett hela tiden fungerar inte, men köp ett och prova vettja! Se bara till att det är ett cirkulärt polfiler ("cir-polarizing"), annars kan ljusmätaren i din kamera bli förvirrad.

Du kommer att känna igen effekten av polfiltret från bilder du sett av natur och himmel, det gröna blir grönare, det blå blir blåare etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.