Annons

Filter till Canon 50mm f1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasperi

Ny medlem
Hej på er , mitt första inlägg :)
Nu lagom till midsommar tänkte jag beställa ett Canon 50mm f1.4 och då behöver jag ett filter. Först tänkte jag bara köpa ett vanligt UV-filter, men sen såg jag att polarisationsfilter verkar väldigt coola.
Jag såg att (i alla fall vissa) filter går att vrida, så man får olika "hög effekt" på polariseringen. Kan man då vrida ner så att man inte får någon polarisation alls?

Eller måste jag köpa både UV- och Polfilter? För jag vill kunna ha ett filter som linsskydd hela tiden (som inte förändrar något). Hur bör jag göra?
Tacksam för alla svar jag kan få :).

När det gäller effekten på ett polfilter varierar det. Störst effekt har du om du har solen i sidan. Minst effekt om du har solen framifrån eller bakifrån (knappt ingen effekt). Den här effekten kan du variera, fast kommer solen framifrån eller bakifrån blir det inte så mycket att variera.

Nackdelen med ett polfilter är att den stjäl ljus, två bländaresteg har jag för mig.

När det gäller UV-filter finns det nog lika många som är för som är emot. De som är emot säger att man inte vill sätta ytterligare ett glas framför linsen och därmed få sämre resultat. Andra som jag, vill skydda linsen. En lins behöver alltid putsas och då är det bättre att slita på ett utbytbart filter. Köp inget billigt filter bara. Kör själv med ett dyrare filter och märker inget kvalitetförsämring av att det sitter på.

Du kan också skydda din lins med ett motljusskydd, som också kan hindra att solljuset träffar linsen direkt och därmed ge sämre kontrast.

/Gunnar

Tack för snabbt svar.
Beställde min Canon 50/1.4 med UV-filter + motljusskydd nu precis. Polfiltret får jag köpa senare tror jag.
Tog också ditt råd och köpte ett lite dyrare UV filter (329 kr). Vill ju inte riskera försämring av bildkvalitet. Hade tänkte att köpa ett för 80 kr först, men kändes för billigt :).

Nu är det bara vänta på att paketet ska komma :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar