Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter som har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Hej har ett problem köpte mig ett begagnat tele tokina 80-400, på detta satt ett filter av billig kvalite. Vill ej ha detta på men får inte bort det sitter som berget.
Jag har provat med lampsladdar som jag fann i en gammal tråd men det hjälper ej. Någon som har ett vettigt och bra förslag på hur man får bort det. Filtret är jag absolut inte rädd om men gluggen vill jag inte skada.
Mvh jimmie

http://www.fotosidan.se/forum/showt...ilter+lampsladd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=31876&highlight=filter+lampsladd
 
Hej Jimmie!

Jag har läst i olika trådar om ett sätt att prova, har dock aldrig behövt testa själv.

Lägg gluggen i en plastpåse, stoppa sedan paketet i frysen någon timme. Kylan gör ju då att metallen krymper vilket kan underlätta för att få loss filtret. Plastpåsen är till för att undvika att det bildas kondens.

Någon som provat metoden kanske kan ge en recention?

/Arne
 
Glömde skriva att jag även har provat detta, kanske låg den inte tillräckligt länge ca 1 timme men den var kall som f..n. Provade även med baksidan av musmattan för att få ett bra grepp. men den sitter benhårt.
 
Varför inte två jack i filtret så du får kraft att ta i.
Och kanske olja (sparsamt) med god krypeffekt i skarven.
Tar du det försiktigt med oljan hamnar det bara i gängorna.
 
Om du absolut inte lyckas få bort det kanske du skulle fundera på att försiktigt ta sönder glaset/plasten i filtret och leva med att det sitter en ring där framme...
 
Is-spray for varmeskader / sportsskader. Jeg vet ikke om det er å få kjøpt i Sverige (men jeg vil tro det).

Denne kan du spraye på _filter-ringen_ og ikke på resten av objektivet. Sprayen vil da kjøle ned filter-ringen så den vil "krympe" og ikke noe annet.

Problemet er glasset i filteret. Det er jo "rigid" og vil ikke gi etter, og holder dermed filter-ringen "ute". Alternativet er jo å varme objektivet men det kan for bli dyrt.
 
Kan du inte bara med en lite kraftigare sidavbitare klippa sönder filtrets ring så du först kan pilla loss själva glaset och sedan böja metallringen inåt och dra loss det ur gängorna? Eller försiktigt såga eller klippa två spår motsatt varandra i filtrets framkant och sedan med en avlång plåtbit som nyckel få mer kraft att skruva ur filtret ungefär som man skruvar ur en baksida på ett armbandsur?
 
Ett brett gummiband om filtret och en bit framför, sedan tar man en tratt så att man får jämt tryck (att gummibandet ska vara brett är för att lätt få gummi mellan filtret och tratten). Om du inte har breda gummiband så bör det funka med att vira gummi runt filtret eller att gummera tratten invändigt med smältlim e d.

Om inget annat hjälper (och du absolut inte vill ha kvar en tom filterring): Spänn fast ett bågfilsblad med tandningen uppåt i ett skruvstycke, fila ur ett par lagom djupa spår i filtret, vrid. Lossar det inte då så får du ta loss filterglaset så att du kan fila djupare, tänk då på att skydda objektivets frontlins för filspån t ex med ett lager Opticlean (dyrt men bra) eller på annat sätt (tejpa dock helst inte direkt på linsen).
 
Vet inte om det ger dig kraft nog, men jag brukar lägga en gummisnodd om filtret detta ger grymt bra fäste att vrida med handkraft.
Sedan är bara frågan hur mycket gröt man äter ;)
 
Hade ett filter som fastnade på en glugg en gång. Då tog jag mina arbetshandskar som man fick ett skitbra grepp med och lyckade faktiskt få bort de.

MVH JON
 
En gummiduk mot ett plant underlag brukar fungera fint. Linsen ner mot gummiduken och vrid/lirka sedan försiktigt. Ute i fält brukar stövelskaftet kunna vara en bra hjälpare när filtret fastnar.

Lycka till!
 
isopropanol skulle kanske funka bra i gängorna.
kylspray, som någon sa, finns väl på Elfa bl.a

lycka till!
 
Hej, Mitt filter har också fastnat.
Jag har ett Canon 300/4 och grejen är den att jag kan vrida filtret, men då följer även den ringen innanför med som själva filtret sitter i. Och när jag vridit den något så tar det emot och då får man absolut inte vrida mer därför att det sitter nån spärr där och då kan det repa och lossa metallspån som hamnar på olämpliga ställen. (detta enligt Canon servicecenter i Mölndal).

Jag har provat med att lägga objektivet i frysen, men som sagt det är själva filtergängan som följer med och den går inte att hålla emot eftersom motljusskyddet går ut så långt. På bilden ser ni hur det ser ut. Jag har försökt med att lägga gummiband runt den inre ringen, men det funkade inte nåt vidare (fick inte ordentligt grepp).

Har ni andra något tips?
 

Bilagor

  • filter.jpg
    filter.jpg
    43 KB · Visningar: 884
Prova attvärma med hårtork, eller varmluftspistol, om du törs. Värma/kyla är ett klassiskt trick för att få loss trilskande gängor.

Ska dock säga att jag aldrig provat på objektiv.....

JL 666
 
Tack för svar Janne. Det som är det stora problemet är att innergängan följer med och jag kan inte hålla emot den på nåt vettigt sätt (som jag kommit på i alla fall)
 
Om du kan tänka dig att offra filtret tror jag det går fint att bara klippa sönder det med en hygglig sidavbitare. Klipp förts ytterkanten så du får loss filtrets glas och sedan klipper du resten så du kan böja filterringen inåt och dra den ur gängorna.
 
Undrar om det inte finns ett verktyg att köpa som är gjort för filter, en ring som är öppen med små handtag man klämmer ihop.

Annars kan det finnas något liknande för konservburkar som handikaphjälpmedel.

Grov våld så som hammare o tång är sista utvägen.

JL 666
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.