jinnarparen
Aktiv medlem
Är på väg att sälja ett big Beercan objektiv.
För att ha lite bilder att visa upp så skulle jag ta några sådana i förmiddags.
En rolig (nu när det är löst) sak inträffade när jag tog bilderna. Först så tog jag bilderna med det UVfilter som satt på. Det blev en fruktansvärd oskärpa på varenda bild.
Blev först rejält besviken, jag har ju inte använt detta objektiv på A700:n.
Så jag provade på Dynax5D:n, lika illa där. Vad har hänt under tiden objektivet legat undanstoppat?
Av en slump så plockade jag av filtret och knäppte en bild inomhus - med ett
mycket bättre resultat.
Det enda som hade hänt sedan jag använde objektivet sist är att jag hade köpt ett UVfilter och satt på det för att skydda frontlinsen.
Slutsats; Kenko UVfilter är definitivt inget att lägga pengar på.
Samt om man skall riktig skärpa (vilket jag oftast vill ha) så tar man av eventuella skyddsfilter.
Sen skall jag i ärlighetens namn också säga att jag börja tveka om jag verkligen vill sälja det, bilderna blev ju, enligt mig, riktigt bra.
För att ha lite bilder att visa upp så skulle jag ta några sådana i förmiddags.
En rolig (nu när det är löst) sak inträffade när jag tog bilderna. Först så tog jag bilderna med det UVfilter som satt på. Det blev en fruktansvärd oskärpa på varenda bild.
Blev först rejält besviken, jag har ju inte använt detta objektiv på A700:n.
Så jag provade på Dynax5D:n, lika illa där. Vad har hänt under tiden objektivet legat undanstoppat?
Av en slump så plockade jag av filtret och knäppte en bild inomhus - med ett
mycket bättre resultat.
Det enda som hade hänt sedan jag använde objektivet sist är att jag hade köpt ett UVfilter och satt på det för att skydda frontlinsen.
Slutsats; Kenko UVfilter är definitivt inget att lägga pengar på.
Samt om man skall riktig skärpa (vilket jag oftast vill ha) så tar man av eventuella skyddsfilter.
Sen skall jag i ärlighetens namn också säga att jag börja tveka om jag verkligen vill sälja det, bilderna blev ju, enligt mig, riktigt bra.