Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

roffe88

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skaffat filter till min D70 och filtret har en exponeringsfaktor på 1,1x. Enligt manualen rekommenderas man att använda centrumvägd exponeringsmätning med filter över 1x.

Vad anser ni om detta? Innebär det att mätning enligt färgmatris (mätning på hela bilden) inte längre går att använda?

/Rolf

Filterfaktor 1,1x är ju ett tiondels steg. Det är en helt försumbar filterfaktor som du inte behöver kompensera för alls. Vad är det för filter?

Det är ett skylightfilter och enligt B&W behöver man inte heller kompensera för filtret. Men frågan är om jag inte kan använda vissa exponeringsmätningsmetoder på kameran nu?

Du behöver inte göra något speciellt, exponeringsmätningen och alla mätmetoder funkar precis likadant med det filtret på som utan.

Det låter bra, då ignorerar jag manualen :)

Om inte annat lär jag ju märka det när jag tar bilder...

Tack för hjälpen.

Manualen skriver att man rekommenderas att använda centrumvägd exponeringsmätning med filter med exponeringsfaktor större än 1x. Exponeringen behöver man inte kompensera för i övrigt.

1,1 är ju inte mycket så jag kör på som vanligt och ser vad som händer.

Jag har hört att Skylight filter kan ställa till det för vitbalanseringen. Kan det stämma?
Jag köpte ett vanligt Hoya UV HMC filter istället.
Sedan ska jag köpa ett polariseringsfilter så småningom också. Det verkar vara ett fint filter som tar bort reflektioner på ex metall- och glasytor.

jimh skrev:
Just metallytor har polfiltret faktiskt ingen effekt på.

Okej, där ser man. Tyckte jag läste det på förpackningen men jag kan ha fel.
Hur mycket används polfiter förresten?
Man har ju ett UV-filter på som skydd alltid och sen byter man ut uv-filtret mot ett polfilter.
Men det borde ju vara lätt hänt att det bara ligger och skräpar eftersom man aldrig riktigt vet när man behöver det.

I vilka situationer använder ni polfiltret?

Jag använder polfiltret rätt ofta, man kan tex få fram lite blåare himmel direkt istället för i PS efteråt, men bäst effekt ger det på vatten och glasytor där man i stort sätt kan välja om man vill ha maximalt med reflexer eller väldigt få.

så för foto av akvariefiskar så borde det vara perfekt :)

Jag använder polfilter rätt sparsamt. För det mesta använder jag det för att få spetsdagrar i grönska att bli lite mer hanterliga. Ibland använder jag det för att förändra karaktären hos vattenytor. Blå himlar använder jag det nästan aldrig till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar