Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter och ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

ika78

Medlem
Jag har läst någonstans att filter absorberar ljus och att man därför måste förlänga exponeringstiden för att kompensera bortfallet. Gäller detta även UV-filter? Eller är det bara pol.filter och färgfilter?

Så här stod det på ett ställe:

UV (0) Filterfaktor 1 f-stopp 0
1B Filterfaktor 1 f-stopp 0
85B Filterfaktor 2,1 f-stopp 1

Till sist, är det bättre att köpa Hoya HMC UV-filter än standard UV-filter från Hoya?

Senast ändrad:
UV-filtret absorberar inget ljus. F-stopp 0 betyder att du ska öppna bländaren 0 steg, dvs. inte alls. Filterfaktor 1 är ett annat sätt att uttrycka exponeringskompensationen. Det betyder att exponeringstiden ska multipliceras med 1, dvs, oförändrad tid.

Glöm dock inte att filtrens förlängningsfaktorer bara är relevanta om du mäter ljuset med en separat ljusmätare. Om du använder kamerans inbyggda mätare, ja då mäter du ju ljuset genom filtret och behöver därför inte ta hänsyn till att filtret stjäl ljus.

Dyrare filter har ofta bättre antireflexbehandling, vilket kan ge bättre bilder framförallt i motljus. Men om du är noga med att använda motljusskydd så klarar du dig långt med standardfiltren.

Senast ändrad:
ljusmätare och filterkompensation

Om min handhållna ljusmätare föreslår 1/500 och f/8, samtidigt som jag har ett cirkulart polfilter på objektivet, så skall jag ratta in 1/250 och f/8 via manuell kamerainställning (om vi räknar att polfiltret stjäl 2 bländarsteg, oavsett vinkel mot solen).
Har jag förstått det hela rätt??????

ja, självklart, men

jag tänkte felaktigt på 1/350 som ett steg, men det är ju fel (även om det dyker upp på displayen ibland och jag därför hade det i huvudet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar