Ofta när du fotar i museum så får du inte använda blixt, på vissa föremål som anses skadas av blixtljus, vissa föremål blir inte skadade i längden av detta men du får ändå inte använda blixt av ren princip. I vissa museum får du inte ens fota, utan speciellt tillstånd.
Hur högt du kan pressa dina iso-inställningar för kortare slutartid beror på dina egna krav och vilket kamerahus du har. Du får helt enkelt prova dig fram. Får du inte använda blixt men absolut vill ha bilder från en mörk interiör så är du tvungen att höja iso.
Exponeringskompensation kallas en funktion i kameran när du inte använder manuell exponering. Vid programläget "A" väljer du vilken bländare du vill ha, för att kontrollera skärpedjup. Kameran ställer då slutartiden själv för att få en jämn exponering. Med exponeringskompensation så kan du kontrollera att över eller underexponera en viss mängd och i läget "A" så justeras endast slutartiden, om vi frånser autoiso vilket jag inte vet om det finns på D80. Du kan givetvis använda iso som en exponeringsparameter, där ett steg (det dubbla) motsvarar ett steg som av även slutartid och bländarvärde. Läget S prioriterar slutartiden som du får ställa själv och fungerar på samma sätt som A, fast kameran då justerar bländarvärdet efter exponeringsmätaren, där du oxå har ett antal olika typer av mätning.
Använder du läget M (manuellt läge) så kan du gå efter exponeringsmätaren, du har en skala där du bör ligga i mitten, eller åtminstone i närheten. Efter övning lär du dig, vid t.ex matrixmätning, hur motljus i en scen med mycket himmel påverkar exponeringsmätningen. Du kan använda exponeringskompensation i lägena A, S och P för att kompensera dessa fel. Ännu hellre tycker jag du ska använda läget M jämt och helt enkelt kompensera manuellt med antingen slutartid eller bländare beroende på dina önskemål i en specifik scen.
Polfilter används oftast för landskapsscener, för att få blåare och mer kontrastrik himmel och ta bort reflektioner på vattenytor eller reflekterande föremål. Du kan använda polfilter inomhus om du fotar produkter, för att ta bort reflektioner i en bilruta t.ex, då ser du istället rakt in i bilen. Polfilter är lite mörka och stjäl därför ljus, vilket du måste kompensera för. Oavsett vilket programläge du använder i kameran så är inte polfiltret så mörkt att kameran inte ser igenom det och kommer därför mäta ljuset korrekt igenom. Du måste kompensera för det förlorade ljuset, men detta gör du inte genom exponeringskompensation utan läser helt enkelt av din exponeringsmätare efter en bra exponering.
ND/grå-filter exponerar du lika enkelt med, sålänge dom inte är för mörka. Jag har ett på 10 steg t.ex. Där måste jag göra en mätning innan jag sätter på filtret, sen räkna 10 steg nedåt och exponera manuellt. Det är extremfall och inget du lär använda inomhus.
Tänk på vad du ska använda filtren till och om du verkligen har användning av dom, eftersom filter som kräver längre exponering oxå kräver ett stabilt stativ för längre slutartider plus kostar en hel del pengar.
Har du absolut inte användning av filter ska du inte använda dom, dina objektivs fina optiska prestanda har du inget för om du använder billiga filter då du riskerar flares och annat.
Hoppas det tar dig en bit påväg.