Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter/gel för blixtens vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

PärPersson

Aktiv medlem
Någon som har något tips på hur man kan göra sina egna vitbalanseringsfilter för sin externa blixt?

Jag är främst ute efter materialförslag och var man kan få tag på det. För själva konstruktionen av blixtöverdraget, se följande länk:
http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101-using-gels-to-correct.html

Frågor:
1) Förslag på material och inköpsställen?
2) Några erfarenheter av användning av liknande vitbalanseringshjälpmedel?

Gott nytt år
/Pär
 
Använd riktig filterfilm, allt annat blir en kompromiss. Filterfilm är inte så ruskigt dyr heller. Tex SFL säljer Roscos filter. De finns i ark eller på rulle. Arken räcker gott då de är rejält stora. Annan plast har kanske inte rätt färg, tål inte värmen eller kan blekna snabbt med användning och då är lite av vitsen förlorad med att balansera upp ljuset, om du inte får pålitligt resultat.

Behöver du bara småbitar kanske det räcker med den "filter swatch", provboken med filter, som man ibland kan hitta hos agenter. Filtren i den är ungefär lika stora som filtren som följde med till min SB-800:a, även om de har ett hål i hörnet där niten på boken sitter.
 
Fiskar upp en gammal tråd.

Jag är med ute efter blixtfilter typ strobist. Problemet är att jag inte hittar företag i sverige som har antingen swatch books eller lösa filter.

SFL har ju en hemsida som direkt hämmar köp.
 
Hej!

Vet att det inte är svar på frågan, men Nikon har ju massa gelgilter till SB-600 och 800... de kanske är lite dyra, men funkar utmärkt, faktiskt förvånad över hur bra det blir.

Vet inte om du visste om dessa filter. =)


/ Alexander Ödman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.