Advertisement

Annons

filter fråga,,,

Produkter
(logga in för att koppla)

veeco

Medlem
hej.

har en liten fråga angående filter.

det är så att när jag var i fjälle senast försökte jag få lite "guldskimmer" på bilderna (typ liknande ljus som när man ser genom en mörk skidglasögonlins...) så därför fotade jag med en lös goggleslins tryckt mot kamerans lins och resultatet blev grymt!

nu undrar jag, ovetande som jag är, om det finns något filter (gul/brunt) som passar till en canon eos 300d 18-55mm? samt sigma ef 70-210mm

tacksam för svar!

ps. vilket skylight/uv filter rekomenderas?

Filterdiametern är vad du ska veta på objektivet/filtret och det brukar stå på dem också. EF-S 18-55mm tar 58mm filter och ja, det finns olika färger för olika ändamål.

Har ett Jessop UV-filter till min EF 28-135mm IS. Halva priset mot motsvarande Hoya (72mm). Kostade faktiskt mindre än mitt Hoya Skylight som är 58mm (219kr mot 269kr).

Vill passa på och låna en del av denna tråd om det går, nu när vi ända snackar om Skylight-filter.

Hittade en Skylight (1B) MC 52mm på min morbros gamla kamera, och den passade vackert på min 600:a, men frågan är nu, vad är det filtret bäst till?

Har läst att det är bra att ha sittandes som skydd för linsen.

Men det jag undrar över är vad den gör för mina fotograferingar?

// Danne

Skylight 1B är svagt rosa och används för att kompensera bort blåstick som kan vara besvärande om man fotograferar i skugga under blå himmel. Jag har en känsla av att det är mest vi som fotograferar med diafilm som använder det när man inte vill att människor ska bli sjukligt blåaktiga i ansiktsplåten. Även grönstick från till exempel närhet till grönska kan undvikas med det här filtret. Hur det fungerar ihop med negativ färgfilm kan kanske andra svara på. Där är man ju normalt utelämnad till labbens filtrering.

Aven filter benämnda 81A,B och C används för kraftigare kompensation av blå- och grönstick enligt ovan.

Skylight 1A är betydligt svagare rosa med en dragning mot gult och kan ev ersätta ett UV (0)filter förutom ovanstående användning.

UV (0) är svagt gult, liksom filter som bara kallas hazefilter. De är lämpliga att ha på som linsskydd. De kan i någon mån ta bort det blåa dis som kan sätta ner kontrasten i bilderna. Å andra sidan försvinner också avståndskänslan i bilden lite grann.

Alla tre filtren kan användas till svv film som linsskydd. De ger ingen exponeringsförlängning och de ger varierande minskning av avståndsdiset.

Generellt så ska ju ljuset passera en glasbit till när man använder filter och speciellt äldre filter utan multicoating (MC) eller på svenska: flerskikts antireflexbehandling, kan ge minskning av kontrasten i bilden i vissa situationer.

Filter för digitalkameror anser jag vara onödigt, förutom ett polariserande filter för att släcka reflexer och i viss mån även ett avtonat gråfilter för att jämn ut ljusnivåer i bilden, vilket även i viss mån kan göras i efterbehandlingen av RAW-filer. Färgskimmer och allt annat skoj kan fixas med att leka med färgpbalans och lägga på filter av olika slag i dator. Får säkert mothugg, men så jobbar jag.

bildsten skrev:
Skylight 1B är svagt rosa och används för att kompensera bort blåstick som kan vara besvärande om man fotograferar i skugga under blå himmel. Jag har en känsla av att det är mest vi som fotograferar med diafilm som använder det när man inte vill att människor ska bli sjukligt blåaktiga i ansiktsplåten. Även grönstick från till exempel närhet till grönska kan undvikas med det här filtret. Hur det fungerar ihop med negativ färgfilm kan kanske andra svara på. Där är man ju normalt utelämnad till labbens filtrering

OK, men stort tack för informationen iaf. =)

Sitter och väntar på ett pol. filter som jag beställde igår, verkar grymt smart att ha en sån på när man naturfotograferar. *tummen upp*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar