Annons

filter fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

yracer

Medlem
Har en liten fråga angående rektangulära filter. Vad skall jag välja som start. kör mest med nikon 14-24 och nikon 24-70 cokin eller leefilter och vad behöver jag för grejer för att komma igång.
Behöver ej graderade filter till en början då jag kör olika exponeringar och lägger samman dom i cc.
vill kunna få lite längre slutartider i solnedgång till exempel.
Tror inte jag kommer använda dessa filter så mycket så billigt men hyfsad kvalitE.

Har en liten fråga angående rektangulära filter. Vad skall jag välja som start. kör mest med nikon 14-24 och nikon 24-70 cokin eller Leefilter och vad behöver jag för grejer för att komma igång.
Lee filter håller högre kvalité och är dyrare. Om bildkvalité är något du värdesätter,skall du satsa på Lee filter. Sedan kan du (om du satsar på Lee filter med tillhörande filterhållare) satsa på gelatinfilter. Dom är ganska billiga och håller hög optisk kvalité, men ack så sköra. Om du tänkt fota mycket (och leva länge) är det Lee du skall satsa på.

Cokin håller hyfsat hög kvalité (men dom är av plast, till skillnad från Lee) och är mer repkänsliga, vilket kan skapa problem och föranleda byte, vilket inte är lönsamt i det långa loppet. Lee, som är av glas (om du väljer bort gelatinalternativet) repas inte lika lätt, men om du tappar dom i ett hårt underlag, ja du förstår själv.

Lycka till i ditt val.

Lee har väl något högre kvalitet, det skulle jag kunna hålla med om, men inte så många gånger högre som dess pris..

För oss vanliga dödliga anser jag Cokin vara det klart bästa köpet. Visst är de något repkänsligare, men jag har Cokin-filter som jag köpt för runt 25 år sedan, och har ännu inte fått EN ENDA repa i något av dem. Och även ifall förmodligen inte alla hanterar sina saker lika varsamt som jag gör, så kan man man ju byta ut sina Cokin-filter 3-5 gånger innan man kommer upp till priset för ett enda Lee-filter. Jag har definitivt funnit detta lönsamt. Dessutom är det väl för de flesta overkill/kapitalförstöring att betala 1.500-2.500 kr för sådana filter som man inte använder så ofta.

Anser att Lee har fått en väl överdriven status. Som de till stora delar verkar ha lyckats skapa själva, för att, skulle jag säga, motivera det blodiga överpris de definitivt tar ut för sina glasfilter...

Sedan finns det väldigt billiga kinesiska kopior av Cokin-filter på nätet. Några kompisar har köpt sådana, men dessa var däremot otroligt repkänsliga. Genomsnittlig livslängd verkar knappt vara ett år ens. Och då blir det dyrt. Dessutom varierar den optiska kvaliteten en hel del. Ett alternativ som jag inte skulle rekommendera.

Lee har väl något högre kvalitet, det skulle jag kunna hålla med om, men inte så många gånger högre som dess pris..

För oss vanliga dödliga anser jag Cokin vara det klart bästa köpet. Visst är de något repkänsligare, men jag har Cokin-filter som jag köpt för runt 25 år sedan, och har ännu inte fått EN ENDA repa i något av dem. Och även ifall förmodligen inte alla hanterar sina saker lika varsamt som jag gör, så kan man man ju byta ut sina Cokin-filter 3-5 gånger innan man kommer upp till priset för ett enda Lee-filter. Jag har definitivt funnit detta lönsamt. Dessutom är det väl för de flesta overkill/kapitalförstöring att betala 1.500-2.500 kr för sådana filter som man inte använder så ofta.

Anser att Lee har fått en väl överdriven status. Som de till stora delar verkar ha lyckats skapa själva, för att, skulle jag säga, motivera det blodiga överpris de definitivt tar ut för sina glasfilter...

Sedan finns det väldigt billiga kinesiska kopior av Cokin-filter på nätet. Några kompisar har köpt sådana, men dessa var däremot otroligt repkänsliga. Genomsnittlig livslängd verkar knappt vara ett år ens. Och då blir det dyrt. Dessutom varierar den optiska kvaliteten en hel del. Ett alternativ som jag inte skulle rekommendera.
Mitt Cokinfilter repade jag itu på ett år. Boven i dramat ser ut att vara plastboxen man får från Cokin.

För det första så används Lees filter i Hollywood och av Nasa, som jag förstått det, och dom lär inte göra avkall på kvalitén. Sedan är det inte bara glasfilter, utan filtren är tillverkade av OPTISKT glas, en tydlig skillnad.

Dessutom kan man om man så önskar, använda sig av gelatinfilter som är betydligt billigare än glasfilter (i de fall det finns motsvarande) och vilka har ypperligt hög optisk kvalité (utifrån hörsägen, jag har ingen egen erfarenhet av dessa) men som jag tidigare nämnt, dom är väldigt känsliga.

För att göra en jämförelse; Hur många natur/fågelfotografer är det inte som lägger hundratusentals kronor på långa telegluggar, även om dom inte " behöver " dessa. D v s sådana som inte lever på sitt fotograferande, men som ändå tycker det är värt att lägga en summa på en glugg som motsvarar priset på en ny bil ?

Avslutningsvis kan jag nämna att jag fotar väldigt sparsamt och jag har säkert ingen användning av den kvalité som de produkterna jag har införskaffat levererar, eftersom jag inte lever eller ens säljer de få bilder jag lyckas ta, men när jag väl är ute och fotar så vill jag ha riktiga grejor med mig och av den anledningen så satsade jag på ett antal filter, filterhållare OCH kompendium från just Lee.

Dessutom är det betydligt trevligare att hantera produkter som är av hög kvalité, det känns också i fingrarna. Om man anser sig ha råd, satsa på det bästa du mäktar med och kom ihåg, svepningen har inga fickor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar