Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter & filterhållare

Produkter
(logga in för att koppla)

Millow

Aktiv medlem
Skaffade mig en billig plastig eBay version av Cokin P-filter holder. Men den är vädligt plastig och fick med två varav den ena pajja efter 5 min. Sen ksaffade jag mig ett graduerat nd filter från Kaffebrus. Men blev en jäkla massa flares o skit med det.

Därför vill jag ha tips på bättre grejer som håller och som fungerar. Typ 0.6/0.0 hard filter och en vettig filterhållare. Max typ 1000-1500 för hela kalaset, helst mindre.

Ska ha det på superwide så vill ha ett stort så den inte kommer i vägen utzoomat till 12mm DX.

Några tips, både på grejer o butiker som säljer de?
 
Började själv med Cokin P-series, bra men blir lätt repiga och hållaren är för liten när man använder riktigt vidvinkliga objektiv, kanterna syns på fotot.

Skaffade Lee filter system för 2 år sedan, hr inta varit besviken en dag.
http://www.leefilters.com/camera/products/range/ref:I46CBFACFBD385/

Lite dyrare - mycket bättre! / Claes

Fungerar den där för vidvinkel objektive utan att lämna svarta hörn i bilder som min nuvarande gör på 12-15mm...?
 
Yes, om du inte har fullformatkamera...

Jodå, Cokin P-serien har om jag kommer i håg rätt 85mm breda filter, Lee har 100mm. Fungerar perfekt när jag tidigare hade Canon 40D med APS-sensor och 10-22 objektiv. Nu kör jag fullfomat och då går det ner till 14mm.

Mvh Claes
 
Jodå, Cokin P-serien har om jag kommer i håg rätt 85mm breda filter, Lee har 100mm. Fungerar perfekt när jag tidigare hade Canon 40D med APS-sensor och 10-22 objektiv. Nu kör jag fullfomat och då går det ner till 14mm.

Mvh Claes

Använder du wide angle adapterring för Lee filtren då?
 
Hållaren

Hållaren sätts ju på mellanringen som då blir i höjd med objektivets frontlins. Eftersom detta är riktiga doningar, filtret mäter 100mm inte 85mm som Cokin, så är filterhållarens hål större än kameraobjektivets diameter. Hållaren träs över och sitter alltså flush (bygger ingen framåt förutom i kanterna där spåren för filtret sitter)) med objektivet och filtret sitter strax framför som vanligt.

Funkar utmärkt och är mycket bättre konstruerat än Cokins plastiga historia. Conny Johansson och Björn Wångblad här på FS (väner till mig) köpte samtidigt, vi gjorde sambeställning från England och fick ner frakten. Kolla med dem om de är nöjda, jag är skitnöjd...

Claes
 
På så vis. Men hur påverkar detta optiken. Även en riktigt tunn mellanring borde väl påverka hur långt bort man kan fokusera? Eller?
 
Läs hela inlägget!

På så vis. Men hur påverkar detta optiken. Även en riktigt tunn mellanring borde väl påverka hur långt bort man kan fokusera? Eller?

Som jag tidigare skrivit så, skruvas mellanringen på som vanlig men går endast framåt 0,4mm sedan svänger den runt objektivets krans och går bakåt, förbi objektivet, där klickar man fast hållaren som ligger i linje med objaktivet...

Jag hade jag en APS sensor på min 40D (alltså 1,6 x crop) och 10-22 objektiv, inget av filterhållren syntes. Numera har jag en fullformatskamera och 16 mm vidvinkel är inga problem.

Vad gäller zoomning så har jag numera endast fast optik som är mycket bättre gällande skärpa och kontrast, såklart lite mindre flexibel blir man men samtidigt mer noggrann i sina kompositioner.

Ha de - Claes
 
De där Lee blir ju rätt dyra dock. Man hamnar nog runt 3000 för hållare, 1 filter och adapterring. Men jag hittar inte nåt ställe som har Cokin Z-pro eller nån annan där så jag har inget att jämföra med. Men 3000 kr är ganska mycket tycker jag iaf...
 
Riktigt

Du har rätt, men i vilket case är billigt lika med bra när det gäller fotoprylar?

Du frågade om någon visste nåt bättre! / Claes
 
Du har rätt, men i vilket case är billigt lika med bra när det gäller fotoprylar?

Du frågade om någon visste nåt bättre! / Claes

Absolut, ingen tvekan om det. Som jag skrev i inlägget så skulle jag vilja hamna runt 1000-1500 för ring, hållare och filter. Men kanske är lika bra att gå på Lee och få något som jag kan ha jämt istället...men får se hur det blir.
 
http://www.fotoproffs.se/shop/

Köpte Hitechs filter där. Finns i både 85 och 100mm.
Fick förslaget av Jågas, så dom är bevisligen inte helt värdelösa =)

Inga färgstick vad jag har kunnat se (på de avtonade gråfiltrena iaf). Någon bild har jag varit lite tveksam på, men det rör sig isf om ett mycket lätt färgstick.

Verkar inte överstråla så fruktansvärt mycket heller.
 
http://www.fotoproffs.se/shop/

Köpte Hitechs filter där. Finns i både 85 och 100mm.
Fick förslaget av Jågas, så dom är bevisligen inte helt värdelösa =)

Inga färgstick vad jag har kunnat se (på de avtonade gråfiltrena iaf). Någon bild har jag varit lite tveksam på, men det rör sig isf om ett mycket lätt färgstick.

Verkar inte överstråla så fruktansvärt mycket heller.


Jag har kollat på de också. Men då är ju frågan vad jag behöver för att inte få med hållaren i bilderna?

Är det Hi-Tech 100mm systemet? med en BZ100 hållare och 77mm adapter som man ska ha då, eller är det någon speciellt för vidvinkel? Om man ska välja _ett_ grad nd filter till att börja med, ska man ha 0.3, 0.6 eller 0.9 samt ska man ha hård eller mjuk övergång? Just nu lutar det mest åt hård 0.6 för min del men någon kanske har en synpunkt där också?

Man kan få detta filtersystem för 1600 kr ungefär jämfört med Lee's motsvarighet som går på runt 3000 och då måste skickas från England.
 
Jag har kollat på de också. Men då är ju frågan vad jag behöver för att inte få med hållaren i bilderna?

Är det Hi-Tech 100mm systemet? med en BZ100 hållare och 77mm adapter som man ska ha då, eller är det någon speciellt för vidvinkel? Om man ska välja _ett_ grad nd filter till att börja med, ska man ha 0.3, 0.6 eller 0.9 samt ska man ha hård eller mjuk övergång? Just nu lutar det mest åt hård 0.6 för min del men någon kanske har en synpunkt där också?

Man kan få detta filtersystem för 1600 kr ungefär jämfört med Lee's motsvarighet som går på runt 3000 och då måste skickas från England.

Det första vågar jag inte svara på, men du kan ju mail och fråga dem om de vet =)

Hård övergång fungerar i princip endast (efter vad jag fått berättat för mig) vid solnedgångar över öppet vatten e.d., mao riktigt riktigt skarpa övergångar. Vill du mörka ner himlen på dina "vanliga" foton kommer hård övergång att synas på bilden.

Jag fick tipset att köpa ett 0,6 som första filter, men nu i efterhand hade jag nog velat ha ett 0,9 också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.