Annons

Filter fastnat på Objektiv! Help

Produkter
(logga in för att koppla)

Miller01

Medlem
Har precis köpt en EOS 400D.
Farsan har haft en Canon EOS 50E liggandes ett tag, som jag plockade fram och plockade av objektivet för att montera på den nya. Märkte att det sitter ett Skylight [1B] filter på. Tänkte skruva av det... men det sitter som berget!!

Några tips om hur man kan få av ett filter som sitter fast på ett objektiv?? Vill inte ta i för mycket och förstöra fokusen eller något. Hur mycket kan man ta i?
 

Bilagor

  • filter på objektiv.jpg
    filter på objektiv.jpg
    24 KB · Visningar: 319
Finns en del trådar om detta, sök så hittar du fler tips än mina. :)

1. Tag en vanlig elsladd och lägg som en ögla runt filtrets kant. Sedan är det bara att dra. Det funkar ungefär som en oljefilteravdragare till en bil..

2. Lägg en större gummibit i handen och vrid som vanligt. Ger bättre grepp. Man kan också lägga gummibiten på en plan yta och ställa gluggen på den. Sedan bara att vrida under "press".

Som sagt, det finns många tips om detta. Sjäölv har jag provat elsladden vid ett par tillfällen och det har funkat direkt.

Lycka till.

Edit: Ett telefonsamtal och så var man tvåa...
 
Tack!

Jo borde väl sökt innan. Bara blivit så frustrerad. hehe...
Jag har läst lite i andra trådar. De flesta har tipset om att greppa med något som ger hög friktion sedan "bara vrida". Men hur blir det med fokusen då? Den vrids ju också. Måste man inte hålla emot samtidigt som man vrider? Å de e ju egenltigen det största problemet. Hur ska man hålla emot? Inte jätte mycket att greppa tag i direkt.

Mvh
 
Never mind... Elkabeln fungerade ju helt utmärkt.
Med kabeln greppar man ju runt hela filtret på en gång och vrider lika mycket överallt =) Smart!

Tack för tipset.
 
Skönt att du lyckades.
Vet inte i vilken tråd jag läste det tipset först, men jag tycker som sagt att det funkar utmärkt.

Ha det gott.
 
Nu har du förvisso fått loss filtret. Men ett annat tips är att lägga in objektivet med filtret i frysen under ett par minuter eller så. Därefter brukar man kunna skruva av det "som vanligt".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.