Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnumrering Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

bjobr

Ny medlem
På en Nikon D90 kan man välja mellan två olika lägen för numrering av
skapade filer:

  • File number sequence On
  • File number sequence Off

I Off-läget börjar numreringen om på DSC_0001 så ofta tillfälle ges,
ungefär. Framför allt görs det då man sätter i ett tomt minneskort.

I On-läget fortsätter numreringen från föregående filnummer oavsett om
man byter minneskort. Det verkar bra, så undviker man dubbletter.

Vad är då problemet? Jo, om man har fotat i On-läget men får för sig
att man i ett visst sammanhang vill ha en numrering som börjar på 0001
slår man över till Off-läget och fotar lite. Sen vill man fortsätta på
sin gamla nummerserie igen. Det borde ju gå eftersom det även finns en
Reset-funktion till denna inställning:

Reset: "Reset file numbering to the highest number in the current
folder".

Reset-funktionen fungerar som påstått. Men bara när numreringen är i
Off-läge! Där kan man alltså "lura" kameran att börja numrera på 4711
genom att se till att det finns en fil som heter DSC_4710.JPG på
minneskortet. I On-läge tycker dock kameran att 0001 är ett bra ställe
att börja på, oavsett vad som finns på kortet innan.

Finns det verkligen inget sätt att få den sekvensiella numreringen att
börja på ett givet värde? Det tar emot att börja på 0001 igen och
dessutom riskera att samma sak händer igen i framtiden...
 
Vad är då problemet? Jo, om man har fotat i On-läget men får för sig
att man i ett visst sammanhang vill ha en numrering som börjar på 0001
slår man över till Off-läget och fotar lite. Sen vill man fortsätta på
sin gamla nummerserie igen.

Jag har ingen lösning på ditt problem, men undrar varför problemet uppstår. När vill du ha numrering från 1 igen och varför? Risken för sammanblandning blir ju stor och jag ser ingen fördel!

Har du förresten kollat om mappsystemet kanske kan användas för att isolera en session, om det nu är vad du vill göra?

Per.
 
I korthet var det så att jag skulle ta en serie bilder för annans räkning, så de skulle inte ingå i mitt eget bildarkiv. Jag ville inte ha en stor lucka i min nummerserie.

På D90 kan man visserligen välja aktiv mapp, men filnumreringen verkar fungera som jag beskrev i ursprungsinlägget, d v s antingen får jag en rak följd oavsett mappar och minneskort eller så får jag en ny nummerföljd varje gång jag byter kort eller mapp.

Det verkar som om jag får acceptera att jag klantade mig när jag ställde om den här variabeln, och låta bli att göra det i fortsättningen. Efter DSC_9999 lär ju numreringen börja om i vilket fall som helst, så om jag vill ha unika namn måste jag ändå döpa om bilderna i efterhand.
 
I korthet var det så att jag skulle ta en serie bilder för annans räkning, så de skulle inte ingå i mitt eget bildarkiv. Jag ville inte ha en stor lucka i min nummerserie.

Det låter som en konstig anledning, om du ursäktar. Även om du tar bilderna åt någon annan finns det väl ingen anledning att du inte ska behålla dem? Och även om du inte gör det, vad skulle vara problemet med en lucka i nummerserien?

Jag ser nog inte problemet, bara.

Per.
 
Det låter som en konstig anledning, om du ursäktar. Även om du tar bilderna åt någon annan finns det väl ingen anledning att du inte ska behålla dem? Och även om du inte gör det, vad skulle vara problemet med en lucka i nummerserien?

Jag ser nog inte problemet, bara.

Per.

Kan bara hålla med, jag tycker det är ett större problem med alla dubbletter, har fyra-fem bilder med samma nummer DSC_4711. Skulle vilja ha 6-siffrig numrering.

Man kan iofs byta ut DSC_ mot 0000 0001 osv men det blir så lätt att glömma bort.
 
Det verkar som om jag får acceptera att jag klantade mig när jag ställde om den här variabeln, och låta bli att göra det i fortsättningen. Efter DSC_9999 lär ju numreringen börja om i vilket fall som helst, så om jag vill ha unika namn måste jag ändå döpa om bilderna i efterhand.

När filnumreringen når DSC_9999 så byter kameran automatiskt mapp. T.ex. 100ND90 till 101ND90 och så vidare. (Om du inte anger egna mappar i kameran)

Själv tycker jag att det är bättre att döpa om bilderna direkt vid importen till datorn, Använder ett system med datum och ett nyckelord.

//Patrik
 
När filnumreringen når DSC_9999 så byter kameran automatiskt mapp. T.ex. 100ND90 till 101ND90 och så vidare. (Om du inte anger egna mappar i kameran)

Själv tycker jag att det är bättre att döpa om bilderna direkt vid importen till datorn, Använder ett system med datum och ett nyckelord.

//Patrik

Jag har också kört med det men om man hoppar mellan kortläsare USB-ansluten kamera och flera datorer blir det fel förr eller senare. Datum, tid och 10-dels sekund skulle jag vilja ha redan i kameran.

Fast å andra sidan, nu med windows 7 kan man strunta i filnamnet och köra med fototiden från exif istället.

Edit: gjorde en sökning på dsc_4711. Det fanns åtta stycken i min desktop.
 
Jag har också kört med det men om man hoppar mellan kortläsare USB-ansluten kamera och flera datorer blir det fel förr eller senare. Datum, tid och 10-dels sekund skulle jag vilja ha redan i kameran.

Fast å andra sidan, nu med windows 7 kan man strunta i filnamnet och köra med fototiden från exif istället.

Edit: gjorde en sökning på dsc_4711. Det fanns åtta stycken i min desktop.

Ett tips är att köra Ligthroom, och synka katalogerna mellan datorerna. Dessutom kan man ju ställa om förleden på filen i kameran, dvs byta DSC mot tre valfria bokstäver t.ex. ABC om man vill särsklija just dessa filer.

//Patrik
 
Ett tips är att köra Ligthroom, och synka katalogerna mellan datorerna. Dessutom kan man ju ställa om förleden på filen i kameran, dvs byta DSC mot tre valfria bokstäver t.ex. ABC om man vill särsklija just dessa filer.

//Patrik

Har lagt ner lightroom pga bildkvalitetskäl och vad det gäller hjälpprogram för att hålla reda på bildfilerna tycker jag alla är dåliga av en eller annan anledning. Jag har kommit fram till att all bildinfo måste ligga i bildfilen, inte i någon metadatabas som förr eller senare blir korrupt eller fel uppdaterad pga datorbyte eller hårddiskkrasch eller något.

Att ändra på prefixet nämnde jag just ovan, problemet är om man fotar några hundra bilder (typiskt) ska man alltså upptäcka samt komma ihåg att ändra 0007 mot 0008 eller vad man nu kör för system, mitt i fotosessionen när man kommer till 9999.

Förresten, varför i hela världen hoppar numreringen från 9999 till 0001? Knäppt, knäppt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.