Annons

Filnamn till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Tjenare. Jag tänkte bara höra hur ni brukar namnge filer när de ska levereras till kund?
Har ni någon speciell namnkonvention?
Jag såg någon en gång som hade sin copyright ©NiklasLagstrom typ i varje bildfils namn.
Hur brukar ni andra namnge filer när de ska levereras?
//Niklas

Jag använder företagsnamnet och löpnummer från 01 och uppåt

Du menar företaget du säljer till? Du har inget mer? Jag tänker om du säljer till en reklambyrå och gör 10-15 jobb per år till den kommer du ju att ha levererat 10-15 bilder om heter företaget_01.tif till exempel.
Men det kanske inte spelar så stor roll.

Jag har alltid bara kört ed filnamn men ska nu register av fotografer och i en mapp med en röra av bilder som skickas mellan olika personer på exempelvis en reklambyrå kan det vara bra att de kan se namnet på vems bilden är och vad den föreställer innan den öppnas.
Eller så kanske det inte är någon biggie alls...?

Jo det är viktigt, OM du vill ha koll..
Du skall spara filerna med namn som du förstår.
Sedan skall du ha en fil som talar om VAD/NÄR/HUR/VEM du har levererat till.

Tjenare. Jag tänkte bara höra hur ni brukar namnge filer när de ska levereras till kund?
Har ni någon speciell namnkonvention?
Jag såg någon en gång som hade sin copyright ©NiklasLagstrom typ i varje bildfils namn.
Hur brukar ni andra namnge filer när de ska levereras?
//Niklas

Filnamnet spelar ingen som helst roll för kunden, byter du namn måste du hålla reda på det. Enklast att behålla orginalnamnet så hittar man raw-filer etc lättast.

Lägg ditt namn etc i EXIF istället.

Det viktigaste är att kunden kan ringa och referera till bild nr xxx och du då ska veta exakt vilken bild det är och att du kan hitta den blixtsnabbt.
Japp
Och man skall veta att kunden inte alltid vet filnamnet heller.
De ger dig kanske bara ett datum, eller ännu värre ett årtal, eller kampanjens namn där bilderna ingår...
Men kunden brukar veta vad de själva heter :)

Och som fotograf har ni bara lite kunder, datum & filer att hålla reda på.
Det duger fint med Excel.

Ok, jag var otydlig. Jag ska förklara bättre.

Jag arkiverar alltid alla "digitala negativ" för sig, som de kommer i raw format ur kameran. De har kvar sina filnamn. Sedan använder jag Lightroom, som jag tycker ger mig bra kontroll över bilderna och möjlighet att tagga dem, så att jag hittar dem igen.

Bilderna som kunden beställer heter tex Fotadig.nu_001 osv. Jag gör dessutom två kopior åt mig själv av exakt det som kunden beställde. En dvd och en uppsättning på en extern hårddisk.

På det viset kan jag alltid hitta både originalfilerna och det som kunden beställde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar