Annons

Filnamn i Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Jag undrar om man verkligen inte kan ändra beteckningen på de mappar som Canon-kamerorna (digitala) skapar vid fotograferingstillfällena? Jag tycker att Canon har ett ologiskt system när mappar skapas och döps, de följer ju inget som ens liknar dagens datum eller något åt det hållet.

Det är lite bökigt om man vill hålla reda på vilken dag man fotat vissa bilder när man tankar in dessa i datorn (jo, jag vet att man kan få fram information för varje bild med ett eller ett par musklick, men jag vill se direkt när jag får upp kamerans enhet i datorn!).
Jag vill ha ordning och reda!
Som det är nu så hamnar gårdagens och dagens bilder i en mapp som heter något som 406CANON,
för att ta ett exempel.

Är det någon som har klurat ut något sätt där man själv kan styra vad mapparna ska heta, eller är det helt kört?
 
Jag har inte heller direkt hittat ett logiskt sätt när nya mappar skapas. Kan det vara så att det blir en ny mapp då man tar ut CF-kortet?

/ Marcus - som är på jobbet och inte kan testa.
 
Varför ska världen vara logisk?

Jag kopierrar över filerna till nya mappar i datorn. Du kommer ändå att märka att det är ont som siffror för löpnummernumreringen. När du når CRW_9999.CRW kommer nästa bild att heta CRW_0001.CRW. Dock kommer katalognumret att att ha räknats upp med ett i och med att nytt hundratal skapades.


Datumstämpling av bilderna finns i filerna både det kameran skriver i EXIF och det skapandedatum filen får.

Jag tycker att bilder ska lagras elektroniskt på samma sätt som pappersbilder och andra fysiska bilder lagras och katalogiseras. Samtidigt ska de fördelar som datoriserad katalogisering ger användas.
 
RolandM skrev:
Varför ska världen vara logisk?

Jag kopierrar över filerna till nya mappar i datorn. Du kommer ändå att märka att det är ont som siffror för löpnummernumreringen. När du når CRW_9999.CRW kommer nästa bild att heta CRW_0001.CRW. Dock kommer katalognumret att att ha räknats upp med ett i och med att nytt hundratal skapades.



Jag kollade min första bild jag tog med min 300D och den hette: IMG_7860.JPG medan den sista jag tog idag heter: CRW_2398_RJ.JPG?? hur går detta ihop???
 
Jamen NÅGOT här i världen kan väl få vara logiskt?!

När jag använder min Minolta Dimage 7i så skapas ju mapparnas namn efter dagens datum, enkelt och bra när man tankar in dom i datorn, bara att föra över mappen till mappen Juli2004 t ex. Nu måste jag skapa nya mappar själv och dessutom hålla reda på vilka bilder jag tog dag 1, dag 2, dag 3, osv eftersom jag sorterar in var/varje dags bilder i egna mappar...lite bökigare med andra ord. Fotar man varje dag år ut och år in så känns det lite som att tiden går åt till att sortera upp mappar istället för att göra vettigare saker...men jaja.

Därför tycker jag att åtminstone det här kan vara logiskt!
Bra om någon har hittat en lösning!
 
det beror på hur du tog in bilden i datorn (via PS, via explorer i XP, via medföljande programvara osv). vissa program döper om dem har jag för mig.
 
Anne> Jag vill minnas att när jag hade en Dimage 7i så hade alltid mappen på minneskortet samma namn och i den lagrades filerna löpande. Det fanns även en möjlighet att ställa in vad mammen skulle heta. Har ett minne av att min mapp alltid hette "DCIM-MLT101".

Fast jag använde förståss aldrig leverantörernas programvaror för dammsuga kamerorona på bilder, utan flyttar över minneskortet till en minneskortläsare som är ansluten till datorn och kopierar över filerna till lämplig katalog i datorn för att därfeter studera och avgöra vilka bilder som ska överleva för vidare arkivering samt berabetning.

Den dagen världen är logisk styrs den av svenskar. Tyvärr har vi inte de militära möjligheterna att kommunicera ut det budskapet till världens folk, likt på det sättet som demokratin sprids över världen.
 
Om du använder den medföljande programvaran "ZoomBrowser EX "när du tankar över bilderna till datorn så skapar ju den mappar med fotodatum som namn om du vill.
 
Jag använder inte ZoomBrowserEX utan för över bilderna i utforskaren, jag har WinXP.

I min Minolta hette inte mapparna/filerna alls så där som i Rolands, mapparna hade dagens datum i sig och så någon eller ett par extra siffror runt om. Men man kunde ändå härleda bilderna till vilken dag dom hade tagits eftersom dom låg i just dessa mappar.
 
Hejduglade skrev:
Jag kollade min första bild jag tog med min 300D och den hette: IMG_7860.JPG medan den sista jag tog idag heter: CRW_2398_RJ.JPG?? hur går detta ihop???

Du kan ställa så den kör efter löpnummer. Jag kör så hela tiden. Den räknar uppåt hela tiden.
 
sjost skrev:
Du kan ställa så den kör efter löpnummer. Jag kör så hela tiden. Den räknar uppåt hela tiden.

Finns det någon möjlighet att se hur många bilder som jag tagit med nuvarande ologiska siffror, eller kommer det automatiskt med om jag ändrar till löpnummer??
 
Hejduglade skrev:
Finns det någon möjlighet att se hur många bilder som jag tagit med nuvarande ologiska siffror, eller kommer det automatiskt med om jag ändrar till löpnummer??

Tyvärr tror jag den börjar om på 0 när du ställer om det. Har för mig den gjorde så.
 
Jag laddar in varje dgas fotografering i mappar som döps med datum+motiv, Exempel:

2004-06-01-kungen
2004-06-02-juliomslag¨
2004-06-03-västeråsrep
osv...

I dessa mappar slänger jag sedan de mappar som kameran skapar. Det funkar bra och är smidigt ur arkiveringssynpunkt.
 
Jag använder AcDsee och det programmet skapar katalogen efter datumet. Programmet namnger även bilderna efter datumet.
 
jo men problemet är väl att diverse program sätter dagens datum och inte läser EXIF-info och sätter det datum då bilden togs.

finns säkert program som är duktiga också :)
 
En annan liten exif fråga. Hur får man in sitt namn? :) Det finns ju en tom plats för författare eller vad det va det hette,, Hur får man in sitt namn där? Måste man gå in i egenskaper på varje bild och fixa det?
 
Hejduglade skrev:
Innebär detta tjära och fjäder på försäljaren eller på vilken siffra har ni andra 300D ägare på er första bild??

Min första bild fick nummer 0001 och jag fick mata in datum och klockslag oxå vill jag minnas, när jag startade kameran första gången.

På min Dimage 7i gick det att ändra bildnummer genom att lägga en ensam bildfil med önskat nummer på minneskortet. Kan hända att denna effekt uppstår om kameran har lånat kort från enn annan kamera utan att kortet har rensats helt?
 
Jag fick nummer 101-0001 på min första.. Och då var det helt nytt minneskort också.

Ingen som har en lösning på mitt lilla problem? (längst upp på sidan)
/ Johan
 
sjohan skrev:
Jag fick nummer 101-0001 på min första.. Och då var det helt nytt minneskort också.

Ingen som har en lösning på mitt lilla problem? (längst upp på sidan)
/ Johan

Jag matade in dessa uppgifter med en av de till kameran medföljande programmen, efter att jag kopplade en sladd mellan datorn och kameran. Det fanns några fält att fylla i som fotografens namn och så och den informationen landar sedan i EXIF för varje bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.